e-Mobility vagyonkezelt részvénykosár

 

Nem lesz több Volkswagen Passat?

Mióta a Volkswagen bejelentette, hogy a zöldebb autózás felé tereli a jövőbeli autóit, sokan úgy gondolták, hogy az ikonikus autók elektromos változatai jelenhetnek meg. Ez persze teljesen érthető, mivel a Golf szériából alakult ki a híres elektromos e-Up és e-Golf. Most pedig egy új hír alapján egy újabb autót köszönthetnek a vásárlók az elektromos autózás világában, ugyanis a Volkswagen Passat utódja hamarosan debütál. A vállalat már régóta foglalkozik a híres Passat kérdésével, mivel 2012-ben még 117 ezret adtak el belőle, 2018-ban csak 41 ezret, tavaly pedig már csak 14 ezer autót vettek át a piacon. Az ikonikus hagyományos Passat egy igazi családautó, mely pénztárcánk kímélésével hozta a kötelező kilométereket. Viszont új lap kezdődik a Volkswagen életében és jelenleg a cég úgy véli, hogy most nincs itt az ideje egy hagyományos Passat-nak. Persze senki se keseredjen el, mivel a Volkswagen elektromos autói között van kettő is, amelyek alkalmasak lehetnek a Passat leváltására: az ID Vizzion és Space Vizzion.

A Volkswagen részvényei ezen a héten 0,44%-ot emelkedtek, így hétvégére 172,85 eurón zártak.

 

Egyesül a Geely és a Volvo

A kínai autógyártó, a Geely a teljes „összeolvadást” tárgyalja a napokban a Volvo-val, amely jelképezheti az első globális kínai autógyártó óriás cég kezdeteit, amely egy igazi mérföldkő lehet az autóipar számára. Noha a Geely már a svéd autógyártó tulajdonosa, a Volvo és a Geely önálló társaságként működik a mai napig. A teljes egyesülés létrehozná az első kínai autógyártót, amelynek valódi globális hatása lehet. Ezzel pénzt takaríthat meg a gyártási költségekben, az alkatrészek beszerzésében, valamint a kutatási és fejlesztési költségekben. Kína már régóta az autókereskedelem legnagyobb piacának számít, ám a kínai autógyárak eddig elsősorban a kínai ügyfeleknek történő eladásokra koncentráltak. Nem ők lennének az első ilyen vállalatok, akik a teljes egyesülés mellett döntenének. Az autóipar az utóbbi pár évben folyamatos nyomás alatt van, mikor erőforrásokat keresnek az elektromos és önjáró autóik fejlesztésére, így sok vállalat egyesítette erőit a különböző problémák és jogi elvárások kiküszöbölésére. A Fiat Chrysler (FCAU) és a francia PSA Group autógyártó vállalta a teljes egyesülést, a Ford és a Volkswagen (VLKAF) pedig szövetséget jelentettek be a járművek közös fejlesztése érdekében.

A Geely Automobily a héten 8,6%-ot, míg a Volvo részvény árfolyama 2,54%-ot emelkedett, így a svéd Volvo részvényárfolyama elérte a 16,54 eurót.

 

Az Amazon adó

Az Amazon ismét saját „szülővárosában” került a céltáblára a polgári képviselők által, akik azzal vádolják az e-kereskedelmi óriást, hogy nem fizetnek méltányos részesedést (iparűzési adót) egy olyan városban, ahol a hajléktalanság folyamatosan növekszik és a probléma az olcsó, megfizethető lakhatás. A seattle-i városi tanács tagja, Kshama Sawant elmondta, hogy szerdán új törvényt ad be a város legnagyobb vállalkozásainak megadóztatására, hogy segítsenek megfizetni a megfizethető lakhatást és a hajléktalan szolgáltatásokat. Ezt az intézkedést „Amazon adónak” hívják. Sawant a városháza sajtótájékoztatón elmondta, hogy javasolt új intézkedése 1,7 százalékos adót vetne ki a vállalati bérekre. Továbbá az intézkedés jobban megadóztatná a Seattle-i 825 nagyobb társaságot is. Becslései szerint ez 300 millió dollárt hozna a város számára évente. „Nem gondolom, hogy Jeff Bezos ezt jó ügynek tekinti”-mondta Sawant. „De itt számít, hogy melyik oldalon állsz. Ez nem semleges kérdés.”

Az Amazon árfolyama ezen a héten 4,08%-ot, míg az elmúlt egy év alatt 37,73%-ot emelkedett. Így péntek estére 1989 eurón zárt a vállalat részvény értéke.

 

 

Healthcare vagyonkezelt részvénykosár

 

A Johnson&Johnson is új vírusellenszer fejlesztésébe kezd

A napokban ismét a rivaldafénybe került a Johnson&Johnson a New Jersey-i bíróságon az azbeszt tartalmú termékeik miatt. A vállalat már több hónapja szenved a perek miatt, melyek a híres baba termékeik körül alakultak ki. Bár a vállalat többször is bebizonyította, hogy termékeik nem tartalmaznak rákkeltő anyagokat, egy friss beszámoló alapján mégis kialakulhat egyes speciális esetekben rák, ha a hintőporokat használjuk. Összességében a Johnson&Johnson-nak 750 millió dolláros kártérítést kellett kifizetnie a napokban az említett új bizonyítékok miatt.

Emellett a Johnson&Johnson bejelentette, hogy egyesíti erőit a belgiumi székhelyű leányvállalatával, a Janssen Pharmaceuticals-szal, hogy egy koronavírus elleni oltást hozzon létre. A vállalatok külső laboratóriumokkal is együttműködnek a várható vírusellenes gyógyszerek megoldása érdekében.

A Johnson&Johnson az elmúlt egy év alatt 16,78%-ot, míg a héten 0,12%-ot erősödött a vállalati részvény.

 

A második hely nem jó a Gilead-nak

A Gilead Sciences és az AbbVie a világ két legnagyobb gyógyszerkészítő vállalata a piaci kapitalizációk szerint. Az AbbVie viszont az utóbbi években igen jól teljesít a piacon, ugyanis 139 milliárd dolláros profittal rendelkezik, míg a Gilead 86 milliárd dolláros értékkel alulmaradt. A Gilead 2013-ban hozta forgalomba a Sovaldi gyógyszerét. Röviddel ezután a Gilead kifejlesztett egy másikat, a Harvoni néven ismert HCV gyógyszert, amely ötvözi a Sovaldi és más vírusellenes gyógyszerek alkalmazását. A társaság mindkét gyógyszere rekordot döntött-19,1 milliárd dollárt hozott a cégnek csak 2015-ben, mielőtt a versenytársak, AbbVie és a német Merck gyógyszergyártó megjelent a piacon az alternatív gyógyszereivel. Ettől a ponttól kezdve a Gilead népszerűsége és bevétele drasztikusan csökkenni kezdett. Daniel O’Day, a Gilead vezérigazgatója viszont arra számít, hogy a Kínában folytatandó földrajzi terjeszkedés meghozza a kívánt eredményt. Az elemzők szerint a HCV kereslete jelentősen csökkenhet, így, ha a Gilead még időben megjelenik az új készítményeivel a kínai piacon, így akkor gyorsan az élre kerülhet az AbbVie-val szemben.

A Gilead Scienes részvényárfolyama az utolsó egy héten 1,47%-ot korrigált, míg az elmúlt egy évben 6,57%-ot emelkedett. Az AbbVie részvényárfolyama a héten 5,77%-ot emelkedett.

 

A Medtronic inzulinpumpái nem lettek megfelelően megtervezve

Az elmúlt félév igen eseménydús volt a Medtronic számára. Több terméküket is vissza kellet hívniuk biztonsági okokból, viszont olyan termék még nem akadt, mely hiba miatt halálos sérülést okozott volna. Egyészen a mai napig. A friss hírek alapján a Medtronic inzulinpumpája nem megfelelő dózisban adagolta be a szükséges gyógyszert a beteg szervezetébe, ami halálos kimenetelű gyógyszer-túladagoláshoz vezetett. Az amerikai egészségügyi hatóság a Class 1, azaz a legszigorúbb első számú intézkedéseket adta ki a vállalat számára, hogy visszahívja a forgalomban lévő több, mint 322.000 termékét. A beszámoló alapján a szerkezet „biztonsági gyűrűje” hibásodott meg, mely szabályozza az inzulin áramlásának sebességét és az adagok mennyiségét. A hírek 22.000 főnél további könnyű sérülésről és majdnem 2.000 főnél súlyosabb esettről számoltak be. A vállalat már minden inzulinkészüléket használó betegét értesítette elmondásuk szerint és még az elkövetkezendő 2 hónapban visszahívja termékeit.

A Medtronic részvény árfolyama 2,62%-ot korrigált a héten, így 107,65 eurón zárt.

 

 

Telemédia vagyonkezelt részvénykosár

 

Az Oracle újabb platform kiadására készül

Az Oracle nemrégiben jelentette be az Oracle Cloud Data Science Platform megjelentetését. A terméket az Oracle Cloud Infrastructure Data Science mintájára hozták létre, amely lehetővé teszi a szervezetek számára, hogy gépi tanulási modelleket építsenek, képezzenek, kezeljenek és telepítsenek saját berendezéseik fejlesztése érdekében. Az Oracle Cloud Infrastructure Data Science olyan képességeket tartalmaz, mint például megosztható projektek, modellkatalógusok, biztonsági rendszerek, reprodukálható- és auditálható adatok. Az automatizált szolgáltatásválasztás megkönnyíti a tervezést a vállalatok számára, ezáltal sokkal személyre szabottabb szolgáltatásokat tudnak nyújtani az ügyfelek és partnereik számára. Greg Pavlik, az Oracle kutatás fejlesztési vezérigazgatója úgy nyilatkozott, hogy a jövőben minden vállaltnak szükséges lesz átállni a fejlettebb mesterséges intelligenciájú gépezetekre, hogy optimalizálni tudják erőforrásaikat. Az Oracle vezérigazgatója, Safra Catz egy határozott véleményt formált legutóbb egy céges rendezvényen, miszerint „a cégnek változnia kell, hogy ne csak egy kényelmi szolgáltatást adjon az SAP ügyfeleinek, hanem inkább a saját ügyfelekre összpontosítson”. Erre az SAP vezetése nem tett semmilyen rosszalló nyilatkozatot, mivel összességében a két cég 342 milliárd dolláros piaci felső korlátot is elérték. Együttesen az ügyfeleik száma majdnem százezer felett tartózkodik és az összes termékcsaládot kihasználják náluk a világ minden részén. Az tény, hogy az Oracle jelentős hátrányban uralja a back-office vállalati technológiai piacokat az SAP-hez képest. Viszont mindkét cég egyetért abban, hogy a Salesforce, a Workday, a Coupa, a Google és az Amazon egzisztenciális fenyegetéseket jelentenek számukra, amelyeket mindkét vállalatnak önállóan nehéz lenne visszaszorítani.

Az Oracle részvényárfolyama ezen a héten 51,02 eurón zárt, így a cég árfolyama 2,02%-ot emelkedett.

 

Az Alphabet megint titkolózik?

Az Alphabet hamarosan sokkal jövedelmezőbb lehet a Forbes elemzői szerint. A társaság vezető fejlesztő csapata néhány napja bejelentette, hogy egy teljesen új projekttel jelennek meg a piacon, mely kiküszöböli a Google Stadia bukását. A Fortune magazinnal nemrégiben készített interjúban Sundar Pichai vezérigazgató bejelentette, hogy a cég „egyéb” szegmense közel 11 milliárd dolláros működési veszteséget jelentett be az elmúlt három évben és azt megelőzően. Az „egyéb” részt vevő vállalkozások némelyike óriási ígéretekkel áll elő, köztük a Waymo autonóm vezető technológiája. Említésre került viszont a cég egyik legnagyobb hibája (a Frobes szakértői szerint), hogy a cég nem ad megfelelő tájékoztatást jövőbeli terveiről, mely segítség lenne a befektetőknek, hogy milyen módon tudják kezelni az Alphabet/Google részvényeket. Illetve arról sem számol be a cég, hogy a részvényesek hogyan és mikor részesülnek ezekből az üzletekből.

Az Alphabet részvény árfolyama ezen a héten 3,21%-ot, míg egy év alatt 39,63%-ot erősödött a vállalat árfolyama. A cégnek kapitalizációs tőkéje mára már a 905,2 milliárd eurót.

 

A Microsoft-nál nem mindennapi partneri kapcsolat alakult ki

A Microsoft már több éve küzd azzal, hogy átvegye a vezetést a Sony elleni videójátékkal kapcsolatos területen, mivel a technológia fejlődés következtében radikálisan nőtt a Playstation és a videojáték konzolok szekciójának piaci értéke. Szám szerint csak az idei év végére már elérheti a piac értéke a 90 milliárd dollárt. A Microsoft viszont a sötétben tapogatózik az új konzol vonatkozásában, mivel annak beárazására csak a Sony Playstation bejelentése után sor fog kerülni. Addig is a vállalat próbálja minden téren meghódítani rajongóit, ezért egy teljesen új partneri kapcsolatot kötött, a Nike-val. A tervek szerint a vállalat egyedi Air Jordan féle Xbox One dizájnokkal fogja boldogítani a rajongót, melyet az új hétvégén megjelenő Air Jordan III Retro U cipő bemutatásával együttesen fognak megjelentetni. A Microsoft és a Nike együttesen fognak megjelenni az NBA All-Star hétvégi, chicago-i rendezvényén.

Ezen a héten jelent meg az a hír is, hogy a Microsoft május 12-én befejezi a Windows 10 operációs rendszer 1809 verziójának támogatását, ami a 2018-as nagy őszi frissítést takarja. Ez azt jelenti, hogy a Windows 10 operációs rendszer 1809-es verziója a Windows 10 Home, Windows 10 Pro, Windows 10 Pro for Education, Windows 10 Pro for Workstations termékeknél nem kap biztonsági javításokat. Tehát így gyakorlatilag teljesen kivezetik a 2018-as októberi csomagot, amit a Windows biztosított.

A Microsoft vállalat részvényárfolyama a héten 0,77%-ot, míg egy év alatt 79,29%-ot emelkedett.

 

 

Kopernikus vagyonkezelt kosár

 

Műanyag stop a Starbucks-nál

A Starbucks már többször is megemlítette, hogy teljesen új irányba kívánja vinni termékeit, főleg a fenntartható fejlődés érdekében. A vállalat szeretné, hogy termékei 100%-ban újrahasznosíthatók legyenek, mivel azon cégek közé tartozik, melyek jelentősen hozzájárulnak a hulladék szennyezéshez. A napokban be is jelentették első nagyobb változtatásukat, melyet még ebben a hónapban kiviteleznek az indonéziai kávéboltjaikban. A változás részeként elsőnek a műanyag szívószálakat szeretnék kivonni a forgalomból és helyette teljes mértékben újrahasznosítható papír szívó szálakra váltanának. Remélhetőleg a kezdeményezés évente több mint 30 millió műanyag szívószállal fogja megszabadítani a vállalatot és a földet. „A közösség részeként arra törekszünk, hogy támogassuk a kormány programjait és mozgalmait, ideértve a jelenlegi erőfeszítéseket a műanyag hulladék csökkentése érdekében Indonéziában”-mondta Anthony Cottan, a márka franciaországi igazgatója Indonéziában.

Ráadásként most jelent meg a Starbucks cég gyorsjelentése, a vártnál enyhén jobb számokat közölt a Starbucks a gazdasági első negyedévre, de a Kínában terjedő koronavírus komoly negatív hatást fejthet ki az üzletmenetre. A vállalat a vártnak megfelelő 7,1 milliárd dolláros árbevételt ért el, amin 0,79 dolláros EPS-t csinált a várt 0,76 dollárral szemben. A legalább egy éve nyitva tartó üzletekben 5%-kal nőttek az értékesítések a várt 4,6%-kal szemben. 2020-as eredmény várakozását eredetileg emelni tervezte a cég, de a koronavírus miatt változatlanul hagyta.

A Starbucks részvényárfolyama a héten 6,12%-ot emelkedett, így 82,77 eurón zárt.

 

Kezdődhet a Mastercard terjeszkedése Kínában

Hatalmas, várhatóan 27 billió dolláros piacra való belépésének első kísérlete után a Mastercard ezen a héten bejelentette, hogy megkapta a Kínai Népköztársaság jóváhagyását, hogy hivatalos előkészítési projektekbe kezdjen Kínában egy bankkártya-elszámoló intézmény felállításával kapcsolatosan. A hír jelentős lépés afelé, hogy a Mastercard kínai üzleti vállalkozást tudjon folytatni, ahol jelenleg még csak a nagyobb hazai szereplők dominálnak. 2019-ben a Mastercard közös vállalkozást alapított a NetsUnion Clearing vállalattal, az online fizetések elszámolóházával, amelynek érdekeltségébe tartozna Kína lakossága. A Mastercard és a NetsUnion közösen újból benyújtotta pályázatát. Így Mastercard NUCC Information Technology (Beijing) nevű közös vállalkozásként szerepeltek már Kínában. A Mastercard alkalmazása már jóváhagyásra is került, lehetővé téve az előkészítő munkák megkezdését a kínai befektetők és lakosság számára.

Több rendelet szerint a közös vállalkozásnál egy éven belül be kell fejeződnie az előkészítő munkálatoknak a hivatalos jóváhagyás előtt, mert minden jogi eszköznek meg kell lennie a belföldi bankkártya-elszámolási tevékenység megkezdéséhez- nyilatkozta ezt a bank szóvivője a napokban a Bloombergnek.

A Mastercard a hírek hatására a hétvégére 4,51%-os pluszban zárt. Így kiderült, hogy az elmúlt 3 év alatt 204,8%-ot emelkedett.

 

A Novo-Nordisk hazai területen terjeszkedik

A dán cukorbetegség elleni készítményeket gyártó óriás, a Novo-Nordisk bejelentette, hogy 800 millió dán koronát, azaz 117 millió dollárt fektet be a dániai kalundborgi gyártóüzemének korszerűsítésére és bővítésére. Ezek a létesítmények jelenleg a cukorbetegek számára készítenek készítményeket. A tervek alapján a gyárak teljes felújítására és bővítésére is sor fog kerülni az elkövetkezendő 1,5 évben, hogy lehetővé tegyék e termékek jövőbeli gyorsabb előállítását, valamint új termékek bevezetésére is számíthatunk a szakértők szerint. A munka várhatóan 2022-re fejeződik be véglegesen. Michael Hallgren, a kalundborgi Novo-Nordisk gyártásért felelős alelnöke azt mondta: „Ebbe a gyártóberendezésbe történő beruházás rávilágít arra a törekvésünkre, hogy továbbra is megerősíteni szeretnénk jelenlétünket Dániában és Kalundborgban. Ma a világ inzulinjának körülbelül felét gyártjuk Kalundborgban, ahol 50 éve jelen vagyunk. Csak az ezredforduló óta több mint 16 milliárd dán koronát fektetettünk be ezekbe a létesítményekbe, amelyek globális termelési hálózatunk sarokkövei. ”

A Novo-Nordisk részvénye ezen a héten 0,81%-ot emelkedett, míg 3 év alatt 80,09%-ot.

 

Az Unilever szigorít a reklámjain

Az Unilever egy sajtótájékoztatóban úgy nyilatkozott a szerdai nap folyamán, hogy frissíti az élelmiszerek és italok gyermekeknek történő forgalmazásának alapelveit, ideértve azt is, hogy a továbbiakban nem célozza meg a 12 év alatti gyermekeket hirdetéseivel, a gyermekkori elhízással kapcsolatos szempontok figyelembe vételével. A társaság szóvivője azt nyilatkozta, hogy a változás az összes élelmiszer- és italtermékre vonatkozik, és befolyásolja majd a marketingkommunikációt a TV- és rádióhirdetésekben, szociális médiában és alkalmazásokban, de még az online játékokban is. A társaság ezentúl csak olyan termékek hirdetését fogja engedélyezni, melyek megfelelnek a „legmagasabb táplálkozási előírásoknak, amelyek figyelembe veszik az olyan tényezőket, mint a nátrium, a telített zsír és a cukrok arányát”. Egy blogbejegyzésben a vállalat a gyermekkori elhízást a 21. század egyik legsúlyosabb közegészségügyi problémájának nevezi. „Ez egy olyan lépés, amelynek célja a szülők, gondozók és gyerekek megalapozott döntésének elősegítése az általuk vásárolt ételek és italok terén.”

Ezenkívül február elején közlekedésbiztonsági és workshopot tartott az Unilever Magyarországon. Köztudott, hogy az Unilever fontosnak tartja, hogy logisztikai partnereivel és az iparág más szereplőivel együtt egy közös fórumon vitassa meg a közúti közlekedés aktuális helyzetét, ahol a résztvevők megismertethetik egymással a közlekedés biztonságát szolgáló tevékenységeiket is.

Az Unilever részvénye 0,81%-ot emelkedett a héten, míg egy év alatt 12,86%-ot erősödött.

 

Jobban teljesített a Caterpillar, de meddig tarthat ez, kérdezik a JP. Morgan-nél

A Bellwether Caterpillar (CAT) gyártási részesedése csütörtökön magasabb étéket ért el, mint ahogy azt a szakértők várták. A Goldman Sachs elemzői a beszámoló után emelték a minősítésüket a cég teljesítményével kapcsolatban és megemelték az egyéves árcélt a részvényeken, azzal a várakozással, hogy közeleg a vállalat régóta várt visszatérése. Az éves árcél szám szerint így 168 dollárra emelkedett 156 dollárról. A Caterpillar legutóbbi negyedéves eredményjelentése után ez egy újabb mérföldkő a vállalat életében, amelyben a vártnál erősebb jövedelmet mutattak be. Ennek ellenére a 2020-as profit előrejelzés igen ingatag a szakértők szemében, mivel a jelenlegi globális problémák igen nagy hatással vannak a Caterpillar teljesítményére. A vállalat gépezeteink ökológiai lábnyoma igen jelentős és ez sok országban már kevésbé megengedett, hisz a klímaválság egyre nagyobb teret kap a közmédiákban és a politikai életben. Viszont a JP.Morgan szakértői szerint a vállalat teljesítménye az elkövetkezendő negyedévben lassulhat, hosszútávon ugyan emelkedhetnek a részvényárak, de rövidtávon inkább részvénytartás a megfelelő lépés. Illetve az is elképzelhető, hogy a gépipari óriás a Caterpillar részesedése ebben az évben 5%-kal csökkenhet, mivel aggodalomra ad okot, hogy a koronavírus miatt a kínai piacokon csökken az értékesítés.

A Caterpillar részvényei ennek ellenére ezen a héten 2,71%-ot emelkedtek.

 

Az Essilor mindenkinek tisztább látást biztosítana

Az Essilor, a szemészeti optika világvezetője bejelentette, hogy 1 millió szemüveget és napszemüveget szeretnének adományozni az Egyesült Nemzetek Közúti Biztonsági Alapjának (UNSRF), mivel partnerekként támogatják az „úthasználók” jó látását célzó globális fellépéseket. A bejelentés a harmadik globális Közúti Miniszteri Konferencia előtt február 19-én, illetve 20-án kerül előterjesztésre Stockholmban, amelynek célja az ENSZ 2030-ig szóló közúti közlekedésbiztonsági célok elérésének kialakítása. Az tény, hogy minden nap 3700 ember hal meg a világon balesetben, amely egy olyan tendencia, ami az elmúlt években ráadásul jelentősen megnőtt, főleg a mobilitás világszerte történő fejlődésének köszönhetően. A forgalommal kapcsolatos sérülések és halálesetek megelőzése kulcsfontosságú az egészséggel, a városokkal és az infrastruktúrával kapcsolatos fenntartható fejlődési célok elérése érdekében. A 3. Közúti Globális Miniszteri konferencián való részvételét megelőzően, Laurent Vacherot, az Essilor International vezérigazgatója elmondta: „Egy olyan világban, ahol a mobilitás növekszik, ez a segítség hozzájárul a közúti biztonság és az emberek életének javításához. Jövőképünk pedig egy olyan világ, ahol mindenki megkapja a lehetőséget, hogy tisztán lássa a világot.”

Az Essilor anyavállalatának részvényárfolyama 68,85 eurón, míg az EssilorLuxxotica részvényárfolyama 139,15 eurón, 1,72%-kal magasabban fejezte be a 7. heti kereskedést.

 

 

Global High Yield Bonds vagyonkezelt kötvénykosár

 

Akkumulátor nélkül maradhat a Jaguar I-Pace?

Az utóbbi időben Európában erősödik és utat mutat az elektromos autó iránti fogékonyság. Több autógyártó már nem is fektet hangsúlyt a hagyományos autóinak az értékesítésére, hanem inkább az elektromos járművek népszerűsítését és fejlesztését vették célba. Ez azt eredményezte, hogy meg kell kezdeni Európában a tömeges akkumulátor gyártást, amire jelenleg szinte csak egyetlen vállalat alkalmas. Ez a vállalat az LG Electronics cég lengyelországi leányvállalata az LG Chem Wroclaw. Viszont a friss hírek alapján ez nem megy teljesen zökkenőmentesen az LG-nek. Ráadásul ezt a hiányt most más cégek szenvedik meg különböző autóiknál, mint a Land Rover a Jaguar I-pace gyártásánál. A Jaguar-on kívül a Mercedes és az Audi is innen kapja meg a szükséges alkatrészt, így azért náluk is jelentős gondok léptek fel az utóbbi időben. A hírek alapján a Mercedes EQC is emiatt késett, mivel 2019-ben szállítási nehézségek miatt a gyártó nem tudta eljuttatni a céghez az akkumulátorokat. Az I-Pace gyártása viszont teljesen leállt, ami nagymértékben ronthatja a vállalat első elektromos járművének népszerűségét a piacon. A Jaguar egyszer már megpróbálkozott egy másik akkumulátorgyártó vállalattal, a Samsung SDI-vel, viszont ezen akkumulátor fajták nem kompatibilisek az I-Pace-hez. A Jaguár I-Pace-nél a leírásban már olvasható, hogy az I-Pace akkumulátora 90 kw kapacitású nagy energiasűrűségű lítium-ion cellákból épül fel. Tudni kell, hogy a Jaguar I-Pace tisztán elektromos meghajtású, akkumulátoros gépkocsi, amely több vásárló számára élvezetesen vezethető. Azt is elmondhatjuk, hogy a Jaguar I-Pace a világ legintelligensebb ötszemélyes sportautója.

A Jaguár tulajdonosa, a Tata Motors részvényei a héten 2,7%-ot korrigáltak.

 

A Teva gyógyszergyártó cég ismét lendületben

Ezen a héten megnyugtató negyedéves gyorsjelentést tett közzé az izraeli Teva gyógyszergyártó cég. A negyedik negyedéves árbevétel 4,5 milliárd dollár lett a várt 4,4 milliárd dollárral szemben, így a Teva vállalat a vártnak megfelelő 0,62 dolláros egy részvényre jutó profitot ért el. A 2020-as évre 16,6-17 milliárd dollár közötti árbevételt vár a cég a 2019-es 16,9 milliárd dollár után, ami kissé elmarad a konszenzus által várt 17,1 milliárd dollártól. A Teva bevételének profitján azonban 2,30-2,55 dollár közötti EPS-t ért el a cég, míg a konszenzus ezelőtt 2,44 dollárt várt. A nagyobb nyereség a további és korábban is megtervezett költségcsökkentéseknek köszönhető. Az adósságállomány a negyedév végére 26,9 milliárd dollárra tovább csökkent, ami enyhe pozitívum. A Teva árfolyama a negyedéves 3%-os emelkedést mutatott a hét elején az izraeli tőzsdén, viszont hétvégére 1,6%-os pluszban zárt. A Teva cégnél 13.000 dolgozó dolgozik 23 üzemében, a cég vezetésétől azt is megtudta a minap egy CNN újságíró, hogy a Teva most egy új utat tervez a növekedés érdekében. Szeretne az Ausedo és az Ajovy gyógyszerek 2020-os eladásain számaiból minimum 650 millió dollárt elkönyvelni. A Teva vezetősége ezen a héten bejelentett még egy költségcsökkentést, ami szerint a Teva többéves szerkezetátalakítási erőfeszítéseinek utolsó szakaszához érkezett, mintegy 3 milliárd dollár értékben vezetnek be költségcsökkentést a gyártósorok működéseinél.

Viszont a Teva 1,125%-os kamatfizetésű kötvénye, amelyet a Global High Yield Bonds kötvénycsomag is tartalmaz a hétvégére 92,02%-on tartózkodott. A kötvény 2024. október 15-én fizeti ki utolsó kamatát befektetőinek.

 

 

Egyedi részvények

 

Anheuser-Busch InBev, avagy a világ egyik legnagyobb multinacionális sörfőző vállalata

Egyre többen szeretik a finom ízes söröket. Így bizonyára tudják, hogy a világ legnagyobb sörgyártó cége az Anhauser Busch InBev is olyan söröket forgalmaz, mint a Stella Artois. Ahogy a Coca-Cola vállalatnak, részben ennek a cégnek is vagy majdnem teljesen a Berkshire Hathaway a tulajdonosa. A cég többször alakult már át, mire Anheuser-Busch InBev NV (röviden AB InBev) cég lett. A piaci részesedése közel harminc százalék a világ összes sörfőzői közül. A cég központja a belgiumi Leuvenben található. Tizenhat főbb márkája már önmagában több, mint egymilliárd dolláros éves forgalmat hoz. Ezek a márkák a Stella Artois, a Budweiser, a Corona, a Beck’s, a Hoegaarden vagy a Leffe. Ezen kívül további 200 kis márkával rendelkezik. Az Anheuser-Busch világszerte sikeresnek bizonyult a saját sörkészítményeivel és most a cég a St. Louis munkásainak lehetőséget ad saját fejlesztésére. 2017-ben a St. Louis Post-Dispatch arról számolt be, hogy egy régóta üres épület újra nyitott, amely egykor kezdeti és erjedési műveletekkel foglalkozott. A cég úgy nyitotta meg, mint egy kis sörgyár, a „Star Shop Sörgyár” néven. A Dusty Rhodes, a Star shop főnöke szerint az alkalmazottak először azonosítani tudták és kitalálták, milyen sört kívánnak főzni. Ezután többféle komlót és malátát választanak ki, majd a helyben darálás és erjesztés után helyben szeretnék értékesíteni az italt.

A cég, mármint az Ambev, amely még nem volt tulajdonosa az Anheuser-Busch-nak 1999-ben alakult, a két legnagyobb brazil sörgyár, az Co. Antarctica Paulista és a Co. Cervejaria Brahma összeolvadásával. Majd rengeteg átalakításon esett át. Így hamar a dél-amerikai és karibi térség meghatározó szereplőjévé vált. Az Anheuser-Busch 2008-ig a legmeghatározóbb vállalat volt az Amerikai Egyesült Államokban. 2008-ban például 12 amerikai és 17 külföldi gyárával a világ harmadik legnagyobb söripari cége volt kapacitása alapján, forgalomban pedig az első volt az Államok teljes területén. A fejlődés végén a két cég egyesült 2013-ban. De előtte 2008-ban egyesült az Anheuser-Busch-sal egy másik cég, az Interwebb, így jött létre a világ vezető söripari cége az AB InBev. 2013-tól viszont Anheuser-Busch InBev cégként szerepel nyilvántartásban. A másik legnagyobb húzása a vállalatnak, amikor 2015. október 13-án az AB InBev egy 70 milliárd fontos ajánlatot (részvényenként 44 font) nyújtott be legnagyobb riválisa az SAB Miller felvásárlására. A fúzió 2016. szeptember 28-án létre is jött. A SAB Miller 2016-os megvásárlása után a vállalat messze a világ egyik legnagyobb sörfőzőjévé vált, így a kisebb versenytársak számára elképzelhetetlen méretgazdaságosságot jelent és nem számítanak potenciális versenytársnak.

Ugyanakkor a cég márkái jelennek van kocsmákban, vendéglőkben, hotelekben, a boltokban. Most, hogy a Miller sör is hozzájuk tartozik, méltán lehet a vállalat az amerikai sörfogyasztók szemében vezető márka, amit már csak az koronáz meg, hogy Kínában és Nigériában is közkedvelt márka a Coronita és a Miller.

Az Anhauser Busch Inbev részvényei a héten 1,07%-ot korrigáltak, míg tulajdonosa a Berkshire Hathaway részvényei a héten 0,63%-ot emelkedtek, míg egy év alatt 16,51%-ot emelkedtek.

 

Ismét jó lehetőség rejlik a Wells Fargo részvényében

Míg januárban nem túl erős számokat hozott a negyedéves jelentés a Wells Fargo-nak, most fellendülést láthatunk Amerika legrégibb bankjánál. A januári gyorsjelentésben a Wells Fargo 0,93 dolláros EPS-t jelentett a várt 1,11 dollárral szemben. A nettó kamatbevétel 11%-ot esett év/év alapon 11,2 milliárd dollárra, ez megfelelt a várakozásoknak. A nettó kamat marzs a vártnak megfelelő 2,53%-ra esett vissza az egy évvel korábbi 2,94%-ról. Ráadásul egyszeri perköltségek is sújtották a céget, ami hozzájárult a vártnál rosszabb eredményhez. De úgy néz ki túljutott ezen a költségeken és holtponton a Wells Fargo, hosszabb távra a JP. Morgan Chase elemzői vételi lehetőségre módosították a részvényeket.

A Wells Fargo&Company egy amerikai nemzetközi bank, melynek székhelye San Francisco-ban található. 2020 március 18-án ünnepli a bank a 168.évfordulóját, amit 1852-ben New Yorkban alapított Henry Wells és William Fargo. Amikor a céget Wells Fargo&Company részvénytársasággá alakították 1852-ben, akkor a cég törzstőkéje 300.000 dollár volt. Kifejezetten banki szolgáltatásokat vezettek be az akkori kaliforniai államban. Még 1849-ben egy riválisuk, John Warren Butterfield, aki alapítója volt a Butterfield Wasson&Companynak belépett ugyanerre a piacra, de Fargóék hamar rájöttek, hogy egymás ellen nem érdemes harcolni. Így 1850-ben már közösen megalkották, létrehozták az American Express Company-t. A Wells Fargo már a kezdetektől kezdve jól indult el. Viszont 1855-ben a Wells Fargo szembesült az első válsággal, amikor a kaliforniai bankrendszer összeomlott a spekuláció és az egészségtelen versenyek miatt. Majd sikert sikerre vitt. A századforduló (még 1900-1901-ben) elején Dudley Evans lett az elnök. 1906-ban már a tőkéje elérte a 16.000.000 dollárt, mindez egy tűzvész miatt, ami ugyan elpusztított a bankot, de rengeteg adományozó volt, aki támogatta a rekonstrukciót a városban.

2008-ra a Bank a világ egyik legnagyobb kereskedelmi bankjának és hitelezőjének volt mondható. A San Franciscó-i székhelyű bankról tavaly szeptember végén derült ki, hogy sorozatos csalást követett el. A bank az ügyfelei tudta és beleegyezése nélkül, illegálisan mintegy 2 millió számlát nyitott, nem egyszer olyanok nevére is, akik nem is tartoztak az ügyfelei közé. Emiatt a Bank korábbi igazgatója John Stumpf nem dolgozhat banki területen és nemrégiben 185 milliárd dollárra meg is büntették a bankot a hamis számlanyitások miatt. Azóta átalakítások is kezdődtek a banknál. Például a Wells Fargo lakossági ága hitezési és lakossági bankolási üzletággá vált szét, míg a vállalati ág kereskedelmi bankká, vállalati bankká és befektetési bankká szerveződik át. A vagyonkezelési üzletágat érintetlenül hagyja a vezetés. Az új üzletágak alakítása mellett több régit beszüntet a Wells Fargo: „búcsúznunk kell a fizetési, virtuális és innovációs csoporttól, helyette viszont egy külön stratégiai és digitális üzletágat hozunk létre”-közölte egy frissen kinevezett magas rangú vezető a vállalatnál. Több magas beosztású vezető széke marad egyelőre üres: a kkv-üzletág vezetőjét, a lakossági bank marketingvezetőjét és a digitális stratégia vezetőjét is keresik még.

A Wells Fargo Bank részvénye a hétvégére 48,22 dollárral, vagyis 44 euró felett zárta a hetet, ami 2,17%-os emelkedést jelentett.

 

Értékpapír vásárlás és vagyonkezelés Ausztrián keresztül a Partner Bank közreműködésével. Vegye fel velünk a kapcsolatot →

Szólj hozzá