Nikola Tesla 1881-ben Budapestre költözött, hogy a Puskás Tivadar-féle American Telephone Companynek dolgozhasson. A budapesti telefonközpont átadásán, 1881-ben Tesla lett a cég fõmérnöke. Hamarosan feltalált egy telefonkihangosítót, egyesek szerint ez tulajdonképpen nem volt más, mint az elsõhangszóró.

A fiatal Tesla „szervizmérnökként” bejárta Európát; mielõtt 1884-ben áthajózott Amerikába. Elõtte a párizsi Edison Társaság-nál volt alkalmazott; de az európai lehetõségei beszûkültek, ezért Amerikában, személyesen Edisonnal akart dolgozni. Tesla Edison legszorgalmasabb munkatársa volt, de „nem ismerte az amerikai humort”. Ami alatt azt kell érteni, hogy Edison az egyenáramú gépek fejlesztése után nem fizette ki Teslának a tréfából felajánlott ötvenezer dolláros munkadíjat. A pénzügyi viták miatt elhagyta Edisont, és váltakozó áramú rendszerének találmányi jogát eladta George Westinghousenak. Az úgynevezett „áramok harca” során a gyakorlatban is bebizonyosodott, hogy Tesla váltakozóáramú rendszerének és gépeinek használata elõnyösebb az egyenáramúaknál. Ma már az egy, illetve többfázisú váltakozóáramú elektromos rendszert és az indukciós motort az ipari és háztartási eszközökben világszerte alkalmazzák. Ezután Colorado Springsben saját laboratóriumában dolgozott tovább az elektromos energia és információ vezeték nélküli továbbításán

Nikola Tesla találmányai többek között:

– automatikus szabályozású ívfénylámpa

– egy- és többfázisú váltóáramú villamos hálózat

– nagyfrekvenciás váltóáramú generátor (mechanikus)

– ózonfejlesztõ generátor és sterilizálási eljárás

– robbanómotorok gyújtási rendszere 

– koncentrált napenergia erõmû feltalálása

– repülõgépek helybõl indulásának módszere

Munkásságát számos kitüntetéssel ismerték el. Többek között megkapta :

– A Brit Királyi Intézet tiszteletbeli tagságát

– a New York-i Tudományos Akadémia tiszteletbeli tagjává választotta

– a Szerb Tudományos Akadémia tiszteletbeli tagja lett

– Edison-, Scott- és Crason-éremmel is kitüntették

 

2013 elsõ negyedévét a Tesla Inc. szemben a tavalyi 90 millió dolláros veszteséggel, 562 millió dollár bruttó árbevétellel, és 11,2 millió dollár profittal zárta. Ez jórészt a Tesla S modell limuzinja megugró eladásainak köszönhetõ. A kissé borsos áru modellbõl / 70.000 dollár / 400 darabbal többet sikerült értékesíteni, ami elõre vetíti a márka jövõbeli felfutását. A vállalat nem túl merész elõrejelzése 2013-ra 21.000 elektromos gépkocsi eladását vizionálja.

A Tesla S luxusmodellje 99 pontot kapott a Consumer Reports magazin értékelésén. Ilyen magas pontszámot csak a csak a Lexus modellje kapott 6 évvel ezelõtt. Mindez elõre vetíti a márka térhódítását a városi közlekedésben. Hatótávja jelenleg 300 km, ami jelentõsen meghaladja a konkurensek képességeit.

2013. április-májusában a vállalat részvényei hatalmas emelkedésnek indultak, és kisebb megtorpanásokkal a jövõben is ez várható.

Szólj hozzá