Egyedi részvények

Miért pont a Pepsi-Cola?

By 2019.09.25. július 2nd, 2020 No Comments
A Pepsi Co, Inc. világszinten kereskedik italokkal, ropogtatni valókkal és élelmiszerrel. A vállalat maga is gyárt, valamint bérgyártást is alkalmaz. Gabonaalapú ropogtatni valókat, szánsavas és mentes italokat és élelmiszert terjeszt az egész világon.

A Pepsi (2008 óta pepsi-ként stilizálva, korábbi stilizált alakja: PEPSI) a PepsiCo bejegyzett védjegye, egy népszerű szénsavas üdítőital, mely a világ szinte összes országában kapható. A Pepsi a világ egyik legismertebb márkaneve. Legnagyobb riválisa a Coca-Cola. (A cég rövidített neve PepsiCo és nem Pepsi!) A PepsiCo cég a Pepsi márkájú üdítő gyártásához csak az ital alapjául szolgáló kóla sűrítményt gyártja, amelyet a világ számos országában található helyi palackozó cégek vásárolnak meg. Ezek a palackozó cégek a számukra kijelölt területre kizárólagos jogokkal rendelkeznek. A koncentrátumból ivóvíz és édesítőszerek hozzáadásával készül a palackokba és alumíniumdobozokba töltött kóla. A koncentrátumot emellett éttermek számára is értékesítik, ahol a szódavizes hígítást az ital automaták végzik el. Többféle ízű Pepsi kapható. A leggyakoribb ízvariáns a csökkentett energiatartalmú (Diet Pepsi), de létezik cukormentes változat (Pepsi Light, Pepsi Max) és citromos ízesítésű (Pepsi Twist változat is.

A Pepsi Cola története 1898-ban kezdődött, amikor Caleb D. Bradham new berni gyógyszerész az Amerikai Egyesült Államok-beli Észak-Karolinából a szénsavas víz, cukor, vanília, kóla olajok és mogyorók különféle vegyítésével kísérletezett, ekkor fedezte fel a Pepsi-Colát.

Az egyik kombinációt, amely a barátainak leginkább ízlett, elnevezte Brad’s Drinknek.1902-ben nevet változtattak, és a Pepsiből eredeztették a márkanevet, amellyel utaltak gyógyhatására. A mai napig a gyermekorvosok előszeretettel ajánlják a terméket a hasfájós gyerekeknek. Így kapta Bradham itala a Pepsi-Cola nevet. Öt évvel később már hivatalosan is bejegyezték a terméket, emésztést elősegítő termékként reklámozták az újságok.

1905-re a termék iránti kereslet akkorára nőtt, hogy átlépte Bradham gyártási lehetőségeit. A cég ekkor úgy határozott, hogy eladja az engedélyt az első önként jelentkező palackozó üzemnek. Az elkövetkező hat év alatt kétszázötvenre emelkedett a Pepsit gyártók száma.

Tizenhét év siker után a cukorpiac válságba került, s ez Bradhamet a vállalat eladására kényszerítette. 1922 és 1933 között mindössze háromszor ajánlotta fel a Coca-Colának megvételre a Pepsit, amit a Coca-Cola minden esetben elutasított. Lehet, hogy az nagy hiba volt, mert a Coca-Cola és a Pepsi a mai napig komoly vetélytársak a piacon.

Egy pár sikeretlen év után a Luft és Goth vette át a céget, akik eredetileg édességek értékesítésével foglalkoztak, és elhatározták azt, hogy ehhez a tevékenységükhöz kapcsolják a Pepsi Cola forgalmazását. Egy új vállalat jött létre, a Pepsi Cola Company és ezzel együtt kezdetét vette a mai napig fennálló Pepsi ital sikere. Az 1930-as évek végére a Company annyira megerősödött, hogy terjeszkedni tudott az Egyesült Államokon kívül is: Kanadába, Mexikóba, sőt eljutott Európába is: Nagy-Britanniába. Valamint ekkor költöztette át központját a New York állambeli Long Islandre.

1936-tól a Pepsit 12 unciás palackokban kezdték el forgalmazni 5 centes áron, szemben a Coca-Cola 6 unciás palackjával. Mivel az amerikai hadsereg a Coca-Colát nevezte ki hivatalos üdítőitalának, a Coca-Cola megvetette a lábát számos tengerentúli piacon is, éppen ezért kezdett a Pepsi még erőteljesebb növekedésbe.

A Pepsi-Cola Company, mint innovatív vállalat, az Amerikai Egyesült Államokban elsőként használta ki reklámcélból az országos rádiót.

A negyvenes évek elején jelentek meg az első Pepsi-Cola dobozos italok. A második világháború idején mintegy a szövetségeseket támogató jelzésként változtatott az eddigi logójának a színein, és az amerikai lobogó színeit, a pirosat, a fehéret és a kéket öltötte magára.

1950-ben alakult meg a Pepsi-Cola International Ltd., amely már kétszáz gyártóval rendelkezett közel hatvanegy országban. A hatvanas években a cég számára a legjelentősebb lépés az volt, hogy a Szovjetunióba is eljuttatta az italt.

1997-ig tulajdonában volt a KFC(Kentucky Fried Chicken), a Pizza Hut és a Taco Bell, de ezen gyors étteremláncokat kiszervezték, és Tricon Global Restaurants néven új vállalattá alakultak. (Ezt a vállalatot ma már Yum! Brands-nek hívják.)

De miért a Pepsi-Cola és nem a Coca Cola

Ezt a kérdést sokszor feltesszük magunknak, amikor bemegyünk a helyi Sparba vagy Tescóba vásárolni. Tudat alatt egy márkát és egy brandet építünk ki, építettünk ki. A reklámok és a marketing miatt a két cégnek olyan bevétele származik és származott, hogy anno nemhogy a tőzsdére felkerült, de ma már a Dow Jones index vezető részvényeik között megtalálható az árfolyamaik. Egy kis leírást is mellékelnék a szeretett kólánkról. A The Coca-Cola Company (TCCC) a világ legnagyobb alkoholmentes üdítőital és szirup gyártója és eladója. A cég központja az Egyesült Államokban található, Georgia állam Atlanta városában. Legismertebb terméke a Coca-Cola. A TCCC az USA egyik legnagyobb vállalata, részvényeit a New York-i tőzsdén (NYSE) jegyzik; a részvény megtalálható a 30 cég részvényét tartalmazó Dow Jones Ipari Átlagban valamint az 500 nagy céget jegyző S&P 500 tőzsdeindexben.

Pepsi VS Coca-Cola??

A rivalizálás hamar elkezdődött a két cég között. 1886-ban indul útjának a Coca-Cola, és rá 7 évre már meg jelent a Pepsi is. Ettől kezdve egy erős hatalmi harc kezdődött a két cég között. Áruházak, éttermek, kávézók tárgyalóasztalain éleződött ki a legjobban a verseny. A cégértékben a Pepsi 133,75 milliárd dollárt, míg a Coca-Cola 179,68 milliárd dollárt ér.

A Pepsi-Cola évi átlag 28,01%-ot emelkedik

 

Értékpapír vásárlás és vagyonkezelés Ausztrián keresztül a Partner Bank közreműködésével. Vegye fel velünk a kapcsolatot →

Szólj hozzá