Agnelli megismerkedett egy gazdag arisztokratával, gróf Emanuele Bricherasio Cacheranoval. Összekötötte õket a közös érdeklõdési kör: az izgalmas új találmány, a ló nélküli kocsi. Giovanni Veronából való visszatérése óta amúgy is csak lézengett, nem találta a helyét. Gyorsan megegyeztek. 1899 izgalmas esztendõ volt számukra, ekkor alapították meg,- 4 évvel Henry Ford elõtt-, a Fabbrica Italiana di Automobili Torinot, vagyis a FIAT Mûveket.

Edoardo Agnelli és Aniceta Frisetti Villar Perosában boldogan hajoltak hálószobájukban álló bölcsõ fölé. 1866. augusztus 13-t írták, és a bölcsõben ott aludt fiúk Giovanni. Giovanni gyermekkora nem sikerült felhõtlenre. Öt éves volt, amikor polgármester apja meghalt és egyedül maradt édesanyjával. Amikor elérte azt a kort iskolába ment Torinóba, a Collegio San Giuseppebe, majd annak elvégzése után katonai pályára lépett. Már hadnagyi rangja volt, amikor feleségül vette Clara Bosellit. Veronában állomásozott, de visszavágyott a családi kúriába, ezért hamarosan hazatért Torinóba. Ezek az ifjú Olaszország zavaros évei voltak. Egymást érték a bank botrányok, kitört a gazdasági válság. Agnelli megismerkedett egy gazdag arisztokratával, gróf Emanuele Bricherasio Cacheranoval. Összekötötte õket a közös érdeklõdési kör: az izgalmas új találmány, a ló nélküli kocsi. Giovanni Veronából való visszatérése óta amúgy is csak lézengett, nem találta a helyét. Gyorsan megegyeztek. 1899 izgalmas esztendõ volt számukra, ekkor alapították meg,- 4 évvel Henry Ford elõtt-, a Fabbrica Italiana di Automobili Torinot, vagyis a FIAT Mûveket.

 A Fiat Mûvek alapító okirata

 Giovanni Agnelli a FIAT Mûvek elsõ elnöke

A vállalat gyorsan felállt. 1903-ban már 135 kocsit gyártottak szerény nyereséggel, és ezt a számot 1906-ra megsokszorozták. Ekkorra a gyártott automobilok száma 1149 lett, és már exportra is futotta. Minden szépen alakult. Talán túl szépen is, mert 1908-ban kitört a botrány. Agnellit megvádolták, hogy meghamisította a vállalat eredményét a magasabb részvény árfolyam érdekében. Le kellett mondania az elnökségrõl. A vádat nem sikerült bizonyítani, így hamarosan újra az elnöki székben találta magát. Ekkorra már elnyerte az egyik legmagasabb állami kitüntetést, lovaggá ütötték. Az üzlet virágzott. 1910-ben gyárat nyitottak Amerikában, de ez nem bizonyult sikeres próbálkozásnak. Jött a „nagy háború”. A FIAT teljes kapacitását a szövetségesek szolgálatába állította.

 

A vállalat, amely 1899-ben 50 alkalmazottal indult, 1915-re már 10.000 munkást alkalmazott. Rövidesen a FIAT lett Olaszország harmadik legnagyobb cége. A háború után az autógyártás került fókuszba. Az üzlet virágzott, és Agnelli gyorsan megvette a „La Stampa” torinói újságot.

Egymás után jöttek ki az új autótípusok, és hamarosan meghódították Európát.

 Fiat Balilla reklám 1939. Hollandia

Jött az újabb világháború és a FIAT újra hadieszközöket kezdett gyártani. Az általuk gyártott tankok és repülõgépek nem voltak túl sikeresek, fõként elavult konstrukciójuk miatt. Gianni Agnelli Mussolini oldalán szállt be a harcba, de az olasz kapituláció már a szövetségesek mellett találta. A háború után a nemzeti felszabadítási bizottság a háborúban játszott szerepe miatt eltávolította az Agnelli családot a gyár élérõl. A hosszú büntetés 1963-ban járt le, ekkor újra átvették a cég irányítását. A nagy durranás a FIAT 500 lett, melynek ráncfelvarrott utódja 2008-ban az év autója volt.

 Fiat 500

A FIAT, hogy szélesítse választékát, szívesen választotta az akvizíció módszerét. Nagy meglepetést okozott a Chrysler részvényeinek felvásárlása 2009-ben. Igaz, hogy csak a papírok 20%-t szerezte meg az olasz autógyártó, de ezzel az akcióval megvetette lábát az észak-amerikai piacon. A sportautók piacán is egyre nagyobb súllyal van jelen a FIAT. Érdekeltségi körébe tartozik többek között az Alfa Romeo, a Maserati, és a Ferrari is. Tulajdonukban van a legnagyobb olasz öntöde, a Teksid Spa is, ahol az autó alkatrészek öntése folyik.

A Fiat sokat veszített a válság következtében. 2011 közepén volt egy rövid felívelõ szakasz, azóta azonban csak szolid emelkedés illetve oldalazás tapasztalható. A 2013-s harmadik negyedév ugyan jól sikerült, de a menedzsment profit warningjától elmegy az ember életkedve. Sok jót ez az év nem hoz sem a FIATnak, sem a befektetõknek.

Szólj hozzá