A legnagyobb európai vagon bérbeadó vállalkozás tavaly komoly lejtmenetben volt, az idei év jól kezdõdött, de utána inkább egyfajta oldalazás volt tapasztalható. A 200 napos mozgóátlag 2011 júliusa óta ellenállást jelentett, az árfolyam nem tudta tartósan átvinni a hosszú távú, csökkenõ trendet jelképezõ mozgóátlagot. Az elõzõ évi esés júliusban megállt a 0%-os (11,028) Fibonacci szintnél, majd az árfolyam novemberben ismét elérte lokális minimumpontját. A vevõk irányításával történõ fordulat innen indult, hogy pozitív korrekció következzen be. Januárban sikerült a 200 napos mozgó feletti stabilizáció, ezzel többéves negatív széria szakadt meg, trendforduló szemtanúi lehettünk. Az árfolyam nem tudott a 76,4%-os (14,842) Fibonál magasabb értéket elérni, az ellenállás túl erõsnek bizonyult, a leforduló kurzus májusban újra megpróbálkozott a 15 eurós szint meghódításával, de kudarcot vallott. Ugyanakkor pozitív hír, hogy május közepén az árfolyam visszapattant a 200 napos mozgóátlag vonaláról.

VTG 2013 június

Mi várható? Mivel a kurzus a 200 napos mozgóátlag vonala felett helyezkedett el, ezért folytatódhat az árfolyam növekedése, de ehhez az elõzõ csúcs átlépése és a magasabb zónákban történõ konszolidáció szükséges. A 76,4%-os (14,842) Fibonacci átlépése estén valószínû, hogy a kurzus „megtámadja” a 100%-os Fibonacci ellenállást 16 euró környékén. Ellenkezõ esetben a 200 napos mozgóátlag alatti zónákban könnyen kifulladhat az árfolyam. A medvék dominanciája esetén abban bízhatunk, hogy a jegyzések újra fordulni képesek a lokális minimumpontról.

Fundamentális oldal, a sztori

Sok befektetõ szereti a VTG-t. A vasúti kocsi bérbeadót éppenséggel egymás után másodszor tüntette ki a Német Befektetõi Kapcsolatok Szövetsége („Deutschen Investor Relations Verbands (DIRK)”) „Befektetõi Kapcsolatok Díjjal” („IR-Preis”) átlátható kommunikációs politikájának köszönhetõen. A legtöbb elemzõ, aki figyeli a VTG részvényeket, vételi ajánlást ad. A legutóbbi árfolyam-visszaesést nem értik. „Az elsõ negyedéves számok nagyon jók.” – dicsér Frank Laser a Warburg elemzõje. Hosszú távon is jók a kilátások. A vasúti kocsik bérbeadására érvényes, hogy „hasznot hozó piac magas belépési korlátokkal”- véli Laser.

A pénzügyi válság során 5%-al csökkent az árbevétel. „Alig függünk a konjunktúrától.”-magyarázza a Börse Online magazinnak Kai Kleeberg pénzügyi igazgató. Mert a VTG legalább 3 évre adja bérbe vagonjait. A krízisben nem tudták azokat visszaadni. Ezen kívül a vagonok raktárként is funkcionálnak a nem értékesített áruk számára. „Jóformán egy guruló csõvezeték vagyunk.” Ennek köszönhetõ, hogy Európa legnagyobb vagon bérbeadója nem érzi a sok EU-s országot sújtó recessziót. Sõt, az idei elsõ negyedévben magasabb árakat érvényesítettek, a forgalom 5%-al bõvült 202 millió euróra. Az operatív üzemi eredmény 10%-al nõtt 45 millió euróra.

Az egyedüli keserû pirula, hogy az 54000 vagon kihasználtsága 49,9%-ra süllyedt. Ez azért van, mondja Kleeberg igazgató, mert a tipikus jelenlegi helyzetben sok vállalat gazdasági bizonytalansággal küzd. Ennek ellenére bizakodó. A DIRK éves konferenciáján Frankfurtban Kleeberg megerõsítette az idei éves prognózist: a forgalom 780 millióról 830 millióra, az üzemi eredmény 180-ról 190 millióra növekedhet. A 2012-es évben 767 millió euró árbevételt és 173,8 millió eurós operatív eredményt értek el. „Ez az év nem lesz nagy kasszasiker.” A növekedés motorja a világ két legnagyobb vasúti piaca: Egyesült Államok és Oroszország. De Európában is nagy potenciált lát Kleeberg: „Alapvetõen változik az európai vasútpiac.”- magyarázza. Sok állami üzem visszahúzódik és a privát vállalkozások veszik át a rést. Kis tolóerõt jelenthet a második üzletág, a logisztika. A hamburgi cég vizsgál egy felvásárlást a vasúti spedíciós szolgáltató Kühne+Nagel nevû céggel. Az egyesülésnek alig lehet kihatása. A logisztikai terület a konszern forgalmának csupán 5%-a. Kleeberg pénzügyi vezetõ fáradhatatlanul dolgozik a VTG-ért és úgy magasztalja részvényeit mint „infrastruktúra részvény infláció védelemmel”.

Szólj hozzá