Szakicsi Toyoda leült a teaházi tatamira. Megitta a szakrális három korty teát, és elmerengett. A fejében már összeállt az új szövõszék terve. Elégedetten bólintott. Jól ment vállalatának a Toyota Industriesnek, hála az általa kitalált termelési rendszernek, a jidokanak. A rendszer lényege az volt, hogy a gép magától leállt, ha hibát észlelt.
Szakicsi Toyoda
Fiára gondolt, Kiicsirora, aki a Tokiói Mûszaki Egyetem Mérnök Karáról, annak elvégzése után, egyenesen Angliában kötött ki. Szépreményû gyerek gondolta, nem is sejtve, hogy néhány évtized múlva a világ egyik legnagyobb multinacionális autógyárának alapítója lesz.
Kiicsiro Toyoda
A Platt Brothers and Company jó hely volt. Mindent ellesett, ami a szövõiparban korszerûnek és fontosnak számított. Angliát kicsit ódonnak találta, ezért áthajózott az Egyesült Államokba, hogy megismerkedjen az amerikai gyártási módszerekkel. Japánba visszatérve apja textilüzemében kezdett dolgozni, de már ekkor lebilincselte az automobil varázsa. Vásárolt egy Chevroletet, és mérnökei segítségével többször szétszedte és összerakta. 1934-ben megépítették az elsõ benzinmotort és 1935-re elkészült az elsõ gyártmányuk prototipusa. Chrysler alvázra Ford és Chevrolet alkatrészek segítségével elkészült a Toyota AA Sedan.
Toyota AA sedan
1941-re az autógyártási üzletág sikeres lett. Ideje volt leválni a textil üzemrõl. Megalakult a Toyota Motor Corporation.
A Toyota fõhadiszállása
A cég eredeti neve Toyoda volt. Három oka is volt a változtatásnak. Egyrészt Tojoda Kiicsiró ezzel el akarta választani a magánéletét az üzleti ügyeitõl. Másrészt úgy vélte, hogy a Toyota nevet könnyebben ejti ki a külföldi, mint a Toyodát. Harmadrészt pedig aToyota nevet katakanákkal éppen nyolc vonással lehet leírni (???), ami pedig a japánok szerencseszáma. A 72 éves Toyota mára a világ egyik legnagyobb autógyárává vált folyamatos versenyben áll a General Motorsszal és a Volkswagennel. Gyárai, összeszerelõ üzemei mindegyik kontinensen megtalálhatóak.
A Toyota sajátossága a TPM( Toyota Production System ), amellyel dolgozóikat bevonják a gyártási folyamatok racionalizálásába.
Toyota chart
A 2011-es földrengés jelentõsen visszavetette a termelést, nem csak Japánban, hanem világszerte. Az összeszerelõ üzemek csökkentett kapacitással tudtak csak dolgozni az alkatrészellátás akadozása miatt. A 11%-os termelés visszaesés lenyomta az árfolyamot. Mostanra visszaállt a kapacitás és a cég vezetõi ambiciózus célokat fogalmaztak meg..
Elemzõk a vállalat részvényeit nagy többséggel vételre, felülsúlyozásra illetve tartásra javasolják.
A célár 147 dollár környékén mozog!
A Toyota Motor Corporationben a Portfolifenak semmilyen érdekeltsége nincs. Jelen írás nem tekinthetõ vételre ajánlásnak!