Amikor 1971-ben Carolyn Davidson 35 dollárért megtervezte az azóta már világszerte ismert logót, nem sejtette, hogy ez világhíressé teszi. Akkor a céget még Blue Ribbonnak hívták, és még Amerika szerte sem volt közismert. Cipõit jobbára csak sportolók használták. De ne szaladjunk elõre! Két sportember, Bill Bowerman és Phil Knight, 1964 januárjában megalapították a Blue Ribbon Sports vállalatot. Kezdetben csak az ASICS márka forgalmazásával foglalkoztak. Fõképpen Knight kocsijának csomagtartója szolgált üzletként, onnan szolgálták ki a vevõket.

                                     

Bill Bowerman                                      Phil Knight 

1964-ben még csak 1300 futócipõt adtak el, de a következõ évben ez a szám megsokszorozódott, bevételük akkorára nõtt, hogy 1966-ban már üzletet és szépségszalont tudtak nyitni Santa Monica-ban. 1971-re kapcsolatuk az ASICS-szal véget ért, kénytelenek voltak saját márkával elõállni. Termékeiket Nikérõl, a gyõzelem görög istennõjérõl nevezték el.

 Niké torzó

1980-ra a vállalat 50%-os részesedést szerzett az amerikai sportcipõ piacon, és még ebben az évben tõzsdére lépett. 1988-ban elhangzott a híres „Just do it” szlogen, melyet a Smithsonian Intézet a XX. század öt legjobb szlogenje közé választott. A szlogenhez az ihletet Gary Gilmore a sorozatgyilkos szolgáltatta, aki kivégzésekor, utolsó leheletével mondta ki ezt a pár szót.

 Gary Gilmore bûnügyi nyilvántartó

Az 1980-s évektõl a Nike bõvítette termék palettáját. Számos céget felvásárolt, többek közt a Converse-t, a Cole Haan-t, a Hurley-t. Az akvizíciókkal szinte az összes sportágban meghatározóvá vált.

 

 Nike Chart 2013-10-24.

A Nike papírjainak értéke az elmúlt évben csaknem megduplázódott. A szép teljesítmény mögött számos új termék bevezetése, és a növekvõ eladások állnak. Az elemzõk a papírokat túlnyomórészt vételre illetve tartásra javasolják, 90 dollár körüli célárat vizionálva.

Szólj hozzá