Az örök kérdés: mikor drága, vagy mikor olcsó egy részvény. Amennyiben megvizsgáljuk a parkettre lépéstõl eltelt idõszak árfolyammozgásait a vállalat, és a Technológia Internet Információszolgáltató szektor eredményeihez viszonyítva, talán joggal lehet olyan érzésünk, hogy a vállalat tevékenységi jellegébõl adódóan, a közkézhányadon szereplõ részvényesi kört kiváló marketing tevékenységgel erõsen manipulálták, hiszen, ha nem így lett volna akkor a kezdeti áron nem biztos, hogy jegyezték volna a Zuckerberg birodalom részvényeit., már a kibocsátástól kezdve.
Persze a tömeget nem csak a reklámokkal lehet csapdába ejteni, a technika ördöge itt is tréfás kedvében lehetett. Ha visszaemlékszünk a bevezetés körülményeire, akkor gyakorlatilag a mondás igaz, hogy a tõzsdén bármi megtörténhet, enyhe kifejezéssel élve, a törvényességi szabályozás mellett bárki megtehet bármit. A Facebook piacra lépésének napjára, azaz 2012. május 18-ra a befektetõ játékosok 16 mrd USD összegû részvényt vásároltak meg, a kiinduló árfolyam 38 dollár volt. A kereskedési idõ elsõ fél órájában a részvényeket gyakorlatilag sem venni, sem eladni nem lehetett, a megbízások feldolgozása pedig két órás csúszással történtek a Nasdaq technikai problémái végett. A kereskedés végén 38.23 dolláros árfolyammal zárt, a legalacsonyabb ár 38 dollár volt.
Vérzett a részvény a hétfõi nyitásban, a gong megszólalása után 36.53 dolláros szintrõl kezdték önteni a piacra a papírjaikat a befektetõk, ahol egyesek nem csak a részvénytársaságot de akár az életüket is átértékelték. Nem volt hullám, csak irány. 🙂
A hétfõi nap végén megpihenve 34.30 dolláros szinten zárt, amelyet a keddi napon 30.94 dolláros záróárfolyam követett. Két napos pihenõ után május 29-e, és június 6-a között a bessz keselyûk szinte kifacsarták a reménybefektetõk markaiból a papírokat, a legalacsonyabb ár 25.52 dollár lett, a kereskedés végére a záróárfolyam 26.81 dollárra kúszott fel. Egy 20 napos levegõvétel után, június 26-tól indulóan a 32.50-es szintrõl porig alázták a részvényt, és elérte szeptember 4-re a 18.50-es zárót, ahol tarlóra vágták a befektetõi kedvet. De minden jó, ha a vége jó, a részvény sebeit nyalogatva fokozatosan épült fel, már nem volt szükség marketing infúzióra.
Facebook napi felbontású árfolyam grafikon 2012
Facebook napi felbontású árfolyam grafikon 2013
Érdekes számokat láthatunk bizonyos értékeltségi arányokban. Az árfolyam ismét visszatért a kezdõ szintre, a 38 dollár közelébe. 2012-ben folyamatos bevételnövekedést láthattunk, az egy részvényre jutó eredmény pedig visszaesett. 2013-ban a bevétel tovább növekedett, ráadásul a cég a második negyedéves eredményével meglepetést okozott a piacon.
A jelenlegi 37-38 dolláros árszinten, és a hozzátartozó eredményhez nézzük meg az értékeltségi számokat ágazati összehasonlításban:
Piaci összehasonlításban erõsen túlértékelt a Facebook részvény. A vállalat 2013-as második negyedéves üzemi eredménye 562 millió dollár nyereség volt, szemben az egy évvel korábbi Q2 idõszakra vonatkozó -743 millió dolláros veszteséggel.Az árfolyam ekkora emelkedéséhez nem csak az eredmények járultak hozzá, hanem az az üzleti stratégia, ami a mobilplatformra egyre több hangsúlyt helyez, ugyanis a bevételeinek 88 százalékát a reklámbevételek adták, aminek 41 százaléka már a mobiltelefonokon futó reklámokból adódott. Ezért a piac ezt is árazta, így viszont visszaesés mértéke valószínûsíthetõ, hogy nem lesz akkora, mint egy évvel korábban. A tavalyi 27.75 dolláros közelítõ átlagárhoz képest a jelenlegi átlagár magasabb szinten alakulhat ki, számításba véve a piac elõreárazó képességét, már ami a fundamentumok pozitív változását illeti.