A fõbb európai részvényindexeket is alaposan megviselte a Volkswagen botrány, az Eurostoxx 50 és a DAX index is kivette a részét az esésekbõl. Az autógyártó részvényei eddig több mint 30%-os értéktelenedést szenvedtek el, miután szeptember végén fény derült a csalásra, miszerint a károsanyag-kibocsátási adatokat meghamisító szoftverrel látták el a dízelüzemû gépjármûveket. Ez mintegy 11 millió autót érint, amelynek kevesebb mint a fele (5 millió) Volkswagen, a fennmaradó rész pedig a Volkswagen csoporthoz tartozó Seat, Skoda, Audi jármûveket érinti.
Az Európai Központi Bank a botrányra reagálva kizárta eszközvásárlási programjából a Volkswagen csoport pénzügyi részlegét. Ez azért is érinti hátrányosan az autógyártót, mert az EKB vásárlásaiból finanszírozták áttételesen a kereskedésekben lévõ autókat, így egy sor megoldásra váró anyagi probléma merül fel. Ugyanakkor a másik oldalról a hírnév romlása miatt ráadásként le fog lassulni ezeknek az autóknak a forgási sebessége, ami még növeli is a szükséges finanszírozás mértékét. Legrosszabb esetben ezeket az autókat el sem fogják tudni adni, Svájc például már betiltotta az érintett modellek értékesítését. A romló hírnév, a lassuló forgási sebesség, valamint az EKB (átmenti) kihátrálása pedig jelentõsen meg fogja drágítani a Volkswagen pénzügyi forrásait.
És hogy ebbõl se maradjunk ki, a fent említett 11 millió érintett autóból 2 milliónak Gyõrben szerelték össze a motorját, így hazánkra is hatással lehet a VW történet. A még kibontakozóban lévõ botrány akár 1-1.5%-kal is visszavetheti a GDP növekedését.
Így, hogy már nincs napirenden a grexit, a görögök egyre inkább feledésbe merülnek, pedig súlyos bizalomvesztésen mentek keresztül az utóbbi hónapok során, amelyre a hitelcsomag csak átmeneti megoldást tud nyújtani. A szeptember 20-ai választáson ismét a Sziriza diadalmaskodott Alekszisz Ciprasz vezetésével. Ezúttal a mentõcsomaghoz való hozzáállás már nem volt kérdés: mindkét esélyes párt nyomatékosította, hogy elfogadja a 86 milliárd eurós mentõcsomag feltételeit. A választásokat a Sziriza megnyerte ugyan, de tisztán látszik, hogy egyre inkább elfordulnak a polgárok a politikától, egyre alacsonyabb a részvételi arány a szavazásokon. Az athéni tõzsdeindex jól tükrözi az idei görög válságot és az is tisztán látszik, hogy a megállapodás gyötrelmes megszületésével sem tekintik megoldottnak a befektetõk a problémákat, továbbra is a mélypont közelében mozog a görög mutató.
DAX Index
Nem a legjobbkor jött az egyébként is gyengélkedõ német DAX indexnek a Volkswagen botrány. Szabályos esõ trendcsatornában mozog a mutató árfolyama releváns középvonallal, és egészen jól tartja a szintjeit. Egyelõre a 9350 eurós szinten talált aljat a DAX árfolyama az alsó trendvonal érintésével, amelyet Fibonacci szint is erõsít. Innen fordul éppen vissza a német index árazása, amelyet a Stochastic és az RSI indikátor is támogat a túladott szintekrõl való visszatéréssel. A sáv közepe könnyen megtörheti a vételi hullám lendületét, érdemes különösen figyelni ezeken a szinteken a sáv alján vásárlóknak.
Eurostoxx 50
Nagy esésen van túl az európai részvénypiaci hangulatot tükrözõ Eurostoxx index. Az év eleji hajrá után megtört a lendület és mostanra visszaadta a teljes éves emelkedését az Eurostoxx, csakúgy mint a DAX. A 20% esést elszenvedõ index megérintette a 3000 euró alatt húzódó, már évek óta szignifikáns támaszzónáját, sõt az augusztusi pánik során innen pattant végül vissza az Eurostoxx árfolyama. Hetes idõsíkon az indikátorok még egyöntetûen lefelé tartanak, de már visszafogottabb lendülettel és igen közel kerültek a túladott szintek, mintha közelednénk az esés végéhez. A támasz zóna átütéséhez további romló fundamentumokra lenne szükség, a jelenlegi gyengélkedés már jócskán beárazódott, de megerõsítésnek érdemes megvárni az indikátorok fordulós jelzéseit is.
Röviden: Nagy kihívás elõtt áll a VW csoport új vezérigazgatója, akinek a Volkswagen botrány általi hírnév vesztés negatívumaival kell megküzdenie dráguló források mellett. Mindeközben a görögöknél hiába az új mentõcsomag, a tõzsde mégsem tud talpra állni.