A távközlés története az õskortól napjainkig több szálon fut. Az igazi távolsági beszédátvitelt csak az elektromágneses jelenségek megismerése után lehetett megvalósítani.A modernkori kommunikáció színpadának egyik szereplõje az IDT Corporation. A vállalat helyi és távolsági kommunikációs megoldásokat kínál. Elemzõk véleménye szerint a vállalat szép jövõ elõtt áll. Az elmúlt egy évben a bevételek és a profit meredek emelkedésnek indult, és ennek az emelkedésnek még koránt sincs vége. De nézzük részletesebben…!

A hírek, információk nagyobb távolságra továbbításának egy módja talán még az emberi beszéd kialakulását is megelõzte, hiszen legprimitívebb formáját már az õsember is használta. A füstjelek, a faragott csontsípok, a keretre feszített bõr ütögetése már alkalmas volt arra, hogy veszély közeledtét vagy éppen a nagy fogás lehetõségét jelezze a törzs többi, távolabb lévõ tagja részére. Ezt persze a mai értelemben nem nevezhetjük távközlésnek, mégis magán viseli a mai korszerû távközlés egyes jegyeit. Mivel a legegyszerûbb csontsíp vagy a bõrdob csak egyféle hangot adott, bizonyos ritmusmintákat kellett rendelni a jelzendõ eseményekhez.

A ritmusminták jelentései:

ƒ Három lassú ütés és hosszú szünet – mamutnyomra bukkantam

ƒ Hat rövid ütés és hosszú szünet – térjetek vissza, zsákmány van

ƒ Sok-sok rövid ütés szünet nélkül – veszély van, meneküljetek stb.

Mai szóval azt mondhatjuk, kódolt jelekkel dolgozott az õsember, így terjesztette ki az egyszerû eszköz kommunikációs készségét.

Ugyancsak bevált módszer volt a futár vagy hírnök útján való hírtovábbítás, melynek, ha nem is a legrégebbi, de minden bizonnyal legismertebb példája a marathoni csatához kapcsolódó legenda, mely szerint, amikor i.e. 490-ben az athéni seregek Marathonnál vereséget mértek a túlerõben lévõ perzsa seregre, akkor a perzsa hajóhad Athén ellen indult, hogy még a gyõztes hadsereg visszaérkezése elõtt elfoglalja a védtelen várost. A futárok útján történõ hírtovábbítás persze még hosszú ideig fennmaradt, s túlélte a korszerûbb távközlõ készülékek megjelenését is. Amerikában pl. még 1860 áprilisa és 1861 októbere között is mûködött ilyen szolgáltatás, Pony Express néven. Az üzeneteket lovasok továbbították, egy lovas 150 kilométert tett meg, 15 kilométerenként váltva a lovakat. A futárokra bízott üzenetek a Missouri és Kalifornia közötti 3200 kilométeres távot tíz nap alatt tették meg.

A távközlés története az õskortól napjainkig több szálon fut. Az igazi távolsági beszédátvitelt csak az elektromágneses jelenségek megismerése után lehetett megvalósítani. Christian Oersted dán fizikus 1820-ban fedezte fel az elektromágnesesség jelenségét, s a koppenhágai egyetem osztálytermében demonstrálta, hogy az árammal átjárt vezetõ körül a tájoló mágnestûje kilendül, azaz mágneses tér keletkezik.

Egy évvel késõbb, 1821-ben Michael Faraday angol fizikus már megfordította a kísérletet és bebizonyította, hogy a mágneses tér változása áramot indukál a mágneses térben lévõ vezetõben. 1831-ben megfogalmazta az elektromágneses indukció törvényét, s ezzel – ma már tudjuk – minden együtt volt ahhoz, hogy valaki végre feltalálja a „messzeszólót”, mai nevén a telefont.

1876. március 10. a telefon születésnapja. Ezen a napon Alexander Graham Bell mondatait meghallotta segédje Watson egy távolabbi készüléken.

 

Ugorjunk egy jókorát az idõben. Negyven éve, 1973. április 3-án Martin Cooper, a Motorola cég mérnöke a New York-i 56. utca és a 6. sugárút sarkán állva a kezében tartott mobiltelefonról felhívta Joel S. Engelt, a konkurens AT&T Bell Labs társaság kutatórészlegének vezetõjét. E hívásával kezdetét vette a mobilkommunikáció forradalma.

 

A modernkori kommunikáció színpadának egyik szereplõje az IDT Corporation. A vállalat helyi és távolsági kommunikációs megoldásokat kínál úgy a magán, mint az üzleti szférának. A helyi és nemzetközi hívások tarifája rendkívül kedvezõ vezetékes és mobil telefonon egyaránt /3,9 cent/perc/. A vállalati és magán elõfizetõk számának bõvülése egyre nagyobb jövedelmezõséget biztosít. Az elõfizetõk számának bõvülésével párhuzamosan a hívás percek száma is nõ.  

Elemzõk véleménye szerint a vállalat szép jövõ elõtt áll. Az elmúlt egy évben a bevételek és a profit meredek emelkedésnek indult, és ennek az emelkedésnek még koránt sincs vége. A társaság tevékenysége nagyon népszerû a bevándorlók körében, miután személyre szabott szolgáltatásokat nyújt a távolsági hívások területén. Különbözõ elnevezésû telefonkártyáinak eladási mutatói arra engednek következtetni, hogy a növekedés ezen a területen még nem állt le. A Chardan Capital a részvény célárát 18$-ra emelte.

Az IDT nem csak az Egyesült Államokban, hanem Európában és Latin – Amerikában is tevékeny.

Szólj hozzá