e-Mobility vagyonkezelt részvénykosár

 

Elon Musk, a Tesla vezetője és a kínai Gigafactory

A Tesla jól kezdte az idei évet minden szempontból. A vállalat részvénye soha nem látott csúcsra emelkedett, az árfolyama elérte a 411 eurós értéket, illetve megnyitásra került a kínai gyár. Elon Musk ennek megfelelően el is látogatott az új Gigafactory-ba, hogy bemutatásra kerüljön, hogy mi a jövő a Tesla-nál az elkövetkezendő években. A Shanghai Gigafactory főleg Model 3 és Model Y-ok gyártására szolgál. Ennek megfelelően a vállalat egy teljesen új rendszert alkotott meg az autók gyártása érdekében, melyről a későbbiekben részletesebben számolnak be. Elon Musk elmondása alapján az üzem 10%-kal költséghatékonyabban működik majd, mint a fremonti gyár. A Tesla vezérigazgatója továbbá azt is bejelentette, hogy a kínai mérnökökkel karöltve egy közös új Model tervezésébe is belekezdenek az elkövetkezendő években. Az, hogy a Cybertruck is részese lesz-e ennek az üzemnek, még nem megerősített.

Ráadásul a héten két Walll-Street-i hitelminősítő is átminősítette a hitelminősítést befektetésre ajánlottá és „B”minősítésre a Tesla vállalatot. Az elmúlt három hónapban megduplázódott, azaz 101%-al növekedett a Tesla autók gépjárműgyártása és a járművek eladási ideje és a vételi szándék is. A Baird hitelminősítő semlegesre minősítette a Tesla vállalatot. Gina Sanchez, a Chantico Global vezérigazgatója azt nyilatkozta a CNBC-nek, hogy Elon Musk eleget tett a 2019-es ígéreteinek és alapvetően örökre nevet szerzett és nívót vitt az autózás forradalmasításába. Viszont kijelentette azt is, hogy szerinte a Tesla részvényei túlvettek, hiszen a részvény RSI állománya majdnem elérte a 93%-ot és az elvárás viszont maximum 79% volt. Az RSI lendület mérésénél, ha a mutató 70%-nál magasabb, akkor a részvény túlvett.

A Tesla részvényei ezen a héten 6,36%-ot, míg az elmúlt három hónap alatt 91,68%-ot emelkedtek. A héten a Tesla részvény ára megközelítette az 500 dollárt is.

Az Amazon nem kér a politikai kampányokból

Novemberben sor kerül az elnökválasztásra az USA-ban. A kampányok már szinte minden szociális oldal felületét ellepték. Míg a Facebook örömmel húz hasznot a politikai jellegű hirdetésekből, addig az Amazon–legújabb bejelentése szerint – teljesen megpróbál kimaradni a kampányokból. Jeff Bezos szeretné, ha az Amazon teljesen letiltaná a kampányokkal kapcsolatos termékek hirdetését vagy a politikusok népszerűsítését. A webhelyen azonban még mindig sok a példa a szponzorált termékekre, amelyek népszerűsítik a jelöltek 2020-as kampányát vagy politikai pártjait. A termékek közt a szemfülesek olyan ruhákat is megtaláltak, melyekre az alábbi kampányfeliratokat tették: Michael Bloomberg 2020 elnöki támogató póló vagy a Trump 2020, második felvonás, mely miatt a liberálisok újra sírni fognak pulóver. Az Amazon mellett a Twitter és a Spotify is teljes mértékben elszigeteli magát a politikai jellegű reklámoktól.

Az Amazon részvényei a hétvégére elérték az 1716,8 eurót, a vállalat részvényei 2,21%-ot emelkedtek.

Új projektben a Geely és a Mercedes

A Zhejiang Geely Holding Group és a Mercedes-Benz a napokban tette hivatalossá, hogy együttesen 2,7 milliárd jüant (388,77 millió dollárt) fektetnek be egy kínai székhelyű vállalkozásba, amely „prémium és intelligens” villamosított járműveket fog gyártani. A két társaság a költségeket 50-50 arányban osztották el. Az eddigi tervek alapján az elsődleges cél a teljesen autonóm autók fejlesztése lesz. A Geely gyorsan bővült az utóbbi években, az egyesülések és felvásárlások révén. Legnagyobb befektetésük a mai napig a svéd Volvo autógyártó felvásárlása 2010-ben, melyet az amerikai Ford Motor-tól szereztek meg. 2018-ban a cég majdnem 9,7%-os részesedést alakított ki a Daimler-ben és egy stuttgarti székhelyű autógyártó társasággal is indított vállalkozást Kínában. Most pedig a Mercedes-szel együtt a kínai piacon kívánnak elektromos autókat gyártani.

A Geely Automobily részvényei ezen a héten 2,84%-ot emelkedtek és 1,86 eurón zártak. Ez azért különleges, mert augusztusban a részvények 1,19 eurón álltak és csak az utóbbi három hónap alatt 15,02%-ot emelkedtek a cég részvényárfolyamai.

 

Healthcare vagyonkezelt részvénykosár

 

A Novo-Nordisk gyermekeknek készít gyógyszert

A Novo-Nordisk már régóta a cukorbetegség elleni gyógyszerek piacvezető vállalata. A tavalyi évben több olyan újítást is bevezetett a gyógyszergyártásban, mint például szájon át bevehető cukorbetegség szinten tartására vonatkozó gyógyszer, illetve a legújabb inzulinok is hozzájuk köthetők az említett betegség kezelésére. A 2020-as évben a vállalat ebben a szektorban szeretne továbbhaladni és be is jelentették első új projektjüket: a gyermekeknek beadható inzulint. A héten ez a készítmény, mely a Fiaps névre hallgat, elnyerte az FDA (Amerikai Egészségügyi Bizottság) engedélyét a forgalomba hozására. A cég elmondása alapján a készítmény használata nem igényel semmilyen előkészületet, tehát a napi étkezések előtt is nyugodtan használható. A statisztikák alapján, éves szinten 18.000 fővel nő a diabéteszben szenvedő betegek száma. A Novo-Nordisk egy program keretében 777 gyermeken tesztelte a készítményt, különböző étkezési szokások vizsgálata mellett. Az új inzulin mellett a cég eltökélt egy új projekt kivitelezésében, mely a MY99$Insulin nevet kapja és azzal a céllal jön létre, hogy radikálisan lecsökkentsék ezen készítmények piaci értékét.

A dán Novo-Nordisk vállalat kapitalizációs tőkéje már meghaladja a 104 milliárd eurót és a vállalat negyedévente 0,4 eurót fizet részvényei után félévente. A Novo-Nordisk részvényárfolyama ezen a héten 3,39%-ot erősödött.

A Johnson&Johnson megállapodást akar kötni

A tavalyi év végére úgy tűnt, hogy végleg kilábalt a Johnson&Johnson a baba hintóporát érintő vádak alól, amikor is több kémiai vizsgálat kimutatta, hogy a termékek azbeszttartalma egyenlő a nullával. Az újév második hetében viszont úgy látszik, mégsem akar megszűnni a pereskedés a vállalat körül, így a Johnson&Johnson vezetősége úgy döntött, hogy inkább kifizeti a bírságot. A hírek alapján a legfrissebb kaliforniai bírósági ülésen döntött úgy a cég, hogy inkább fizet az ügy lezárása érdekében. A cég a pert indító Linda O’Hagan-nak–akinél a rákot diagnosztizáltak, amit a vádak alapján a Johnson&Johnson termékei okoztak – 2 millió dolláros kártérítést fizetett ki. A cég szóvivője azt mondta, hogy a per sokkal többet árt a vállalatnak, mint a kiszabott bírság kifizetése. Továbbá hozzátette, hogy most is ragaszkodnak azon állításukhoz, miszerint termékeik azbeszttartalma 0. Hozzá kell tenni, hogy az akkor kiszabott 2 millió dolláros büntetés összeg szinte a felét sem teszi ki az eredetileg 4,7 milliód büntetésnek, melyet a cég kapott volna tavaly novemberben, ha kiderül, hogy termékeik azbeszt tartalmúak.

A Johnson&Johnson részvényei ezen a héten 1,03%-ot emelkedtek, péntek estére a cég részvényárfolyama elérte a 13,28 eurót.

A Gilead Sciences vállalat célja a HIV gyógyítása marad

A Hookipa Pharma immunterápiás gyógyszereket gyártó vállalat már régóta ápol partneri kapcsolatot a Gilead Sciences gyógyszergyártó vállalattal, viszont egészen az elmúlt napokig kevés innovációval tudtak előállni. A héten viszont egy sajtóközleményben úgy nyilatkoztak, hogy egy olyan mérföldkőhöz értek, mely megalapozza majd a vállalatok jövőbeli sikereit. A Hookipa szakemberei ugyanis két úgy gyógyszerkezeléssel álltak elő a HIV és a Hepatitis B vírus kezelésére. A Hookipa vállalaton kívül a Gilead másik partnervállalata, a Xencor nevezetű gyógyszerfejlesztő cég is elért egy újabb eredményt a HIV kezelése terén. Egy teljesen új genetikai antianyaggal állt elő a vállalat, mely a szerződések alapján teljesen a Gilead tulajdonában áll majd, jelentősen növelve ezzel a vállalat teljesítményét. A cég tavalyi utolsó negyedéves teljesítményében a HIV elleni gyógyszerek értékesítése csaknem 4%-kal emelkedett meg. Legsikeresebb készítményük a HIV piacán még mindig a Biktarvy, mely értéke a tavalyi utolsó negyedévben 13%-kal nőtt, 1,3 milliárd dolláros profitot hozva a vállalatnak.

A Xencor vállalat részvényei ezen a héten 1,61%-ot meneteltek előre, míg a Gilead Sciences részvényei 1,74%-ot.

 

Kopernikus vagyonkezelt részvénykosár

 

A húsmentes pogácsák kimaradnak a McDonald’s-nál

Napjainkban igen nagy sikernek örvend az új húsmentes pogácsa, melyet az Impossible Foods fejlesztett ki. Több gyorsétterem, mint például, a Burger King már több éttermében is dolgozik azon, hogy mihamarabb be tudja vezetni a terméket. Szakértők szerint igen nagy jövője lehet ezeknek a pogácsáknak, ha megjelennek a gyorséttermekben. Ennek ellenére az Impossible Foods úgy döntött, hogy a világ legnagyobb gyorsétterem láncát, a McDonald’s-ot kihagyja a palettáról. A hírek alapján nem fog partneri kapcsolat kialakulni a két fél közt, mivel a proteinszeleteket gyártó cég szerint nem tudnák tartani az ütemtervet a McDonald’s-szal. Az, hogy a jövőben hogyan is fog felkerülni a vegán termékek a vállalat menüjébe, még kérdéses, viszont a vállalat vezetősége szerint és az előzetes várakozások alapján még az idei évben számíthatunk ár, hogy valamilyen módon bevezetik a húsmentes szendvicseket.

A McDonald’s részvényei ezen a héten 4,57%-ot, míg az elmúlt egy év alatt 19,18%-ot emelkedtek.

A L’oréal és az angol piac

A legtöbb szakértő egyetért abban, hogy a mai világban a marketing leghatékonyabb eszköze a közösségi média. Ma már szinte minden nagyobb vállalat megtalálható az olyan platformokon, mint a Facebook, a Twitter és a Pinterest vagy az Instagram. A L’oréal is hasonló próbálkozást tett Angliában és a Facebook segítségével az egyik legsikeresebb szektorrá vált a cégen belül az angol piac. A márka a 35 év alatti nők közönségét akarta elérni. A fogyasztókon kívül persze igen nagy figyelmet fordítottak a fodrászatok megcélzására is. Az Egyesült Királyság piacán a L’oréal Paris úgy döntött, hogy egy TV-költségvetés nélküli kampányt indít és kizárólagosan csak a szociális médián keresztül fogja elérni a leendő vásárlóit. Eredményképpen a vállalat utáni kattintások több, mint 10%-kal emelkedtek meg az első napokban.

A L’oreal kapitalizációs tőkéje már meghaladta a 148,2 milliárd eurót, míg részvényei árfolyama ezen a héten 0,23%-ot emelkedtek.

Az Unilever környezetbarát technológia fejlesztésébe kezd

Az angol Mondi csomagoló- és papírgyártó vállalat újabb együttműködést kötött a holland Unilever vállalattal egy új csomagolási megoldás kifejlesztésében, mely mind gazdaságilag, mind környezetvédelmileg előnyösebb lesz a vállalat számára. A partnerség részeként a Kalenobel-ben található Mondi csomagolóüzem újrahasznosítható műanyag csomagolószereket gyárt az Unilever Knorr levespor termékéhez. A vállalatok közötti partnerség 2018 januárjáig nyúlik vissza, amikor is a két vállalat felvetette az ötletét az újrahasznosítható termékek forgalmazására. Az új csomagolás amellett, hogy gazdaságilag nem kerül jelentősen többe a vállalatnak, nem befolyásolja a gyártógépsorok struktúráját. Cüneyt Karci, a Mondi ügyvezető igazgatója elmondta: „Ügyfél-központú megközelítést alkalmazunk a Mondi-ban, ahol az ügyfelekkel együttműködve fejleszthetjük tovább technológiáinkat. Ezzel a beruházással egy újabb lépést teszünk a fenntartható fejlődés elérése érdekében.”

Az Unilever részvényei ezen a héten 2,04%-ot korrigáltak, míg az utóbbi három év alatt 29,56%-ot emelkedtek a vállalat részvényei.

 

Telemédia vagyonkezelt részvénykosár

 

Az Alibaba újabb beruházása várható az autóiparban

Az Alibaba partnerséget alakított ki a FAW Group kínai autógyártó társasággal intelligens járművek (ICV) gyártása érdekében Kínában. A legújabb partnerség az Alibaba mobilitási platformját, a Banma Network Technology-t fogja felhasználni az új operációs rendszer, az ICV felépítéséhez. A Banma technológiáit szintén felhasználják a FAW intelligens autonóm rendszer megtervezéséhez jövőbeli járműveire. Ezen felül a FAW arra törekszik, hogy létrehozza saját globális digitális infrastruktúráját az Alibaba platformjai segítségével, mint például az Alibaba Cloud globális infrastruktúra. A gépjármű-óriás arra törekszik, hogy javítsa képességeit a termékek fejlesztésében és azok marketingjében az Alibaba technológiáin keresztül. Előre tekintve a két társaság megerősítette, hogy együtt fog működni más technológiák kifejlesztésén is, ideértve a számítástechnikát, a felhő alapú rendszereket és különböző alkalmazásokat. Ez a partnerség az első ilyen jellegű partneri kapcsolata az Alibaba-nak 2019 augusztusa óta, amikor is a cég elkezdett tevékenykedni az autóiparban is.

Az Alibaba vállalat részvényei ezen a héten 3,52%-ot, míg az elmúlt egy év alatt 54,37%-ot emelkedtek.

A szakértők szerint az Alphabet az idei évben is emelkedni fog

Az Alphabet részvényeinek száma 1,7%-kal emelkedett, miután anyavállalata, a Google 2020-ra vonatkozó kilátásaira pozitív szakértői elemzések érkeztek. Legalább három cég emelt árcélt a vállalat részvényein, köztük a KeyBanc Capital Markets, akik az internetes szektor egyik „legfontosabb ötletének” nevezte a vállalat jelenlegi tevékenységeit. Az elemzők elsősorban azzal támasztották alá a pozitív előrejelzéseket, hogy az Alphabet hirdetési üzletágában erőteljes növekedést tapasztaltak az elmúlt években, amelyet részben a politikai hirdetések segítettek elő. A vállalat állománya közel 40%-kal emelkedett a tavaly júniusi szinthez képest. A cég meghaladta az 1 billió dolláros értékelést, jelenlegi piaci kapitalizációja körülbelül 980 milliárd dollárra tehető. A Jefferies elemzői 100 dollárral emelték a részvények célértékét, 1650 dollárra, így a Wall Street utcáin az egyik legoptimistább előrejelzést adták ki az Alphabet-re. „Hihetetlen lendülettel és hálával kezdjük az új évtizedet, hálásak vagyunk ügyfeleinknek, akik igen nagy lelkesedést mutattak szolgáltatásaink iránt.”

Az Alphabet befektetőiknek jó hírt közölt, 4,98%-ot emelkedtek a részvényei, míg az elmúlt egy hónap alatt 6,04%-ot erősödtek a cég részvényei.

Az Apple 2019 végén volt a csúcson?

Az Apple a 2019-es év végét jelölte meg, mint az egyik legsikeresebb időszaka a prémium szolgáltatások kínálatában. A cégnél ebben az időszakban került bemutatásra az Apple Arcade, az Apple TV+, az Apple News+ és az Apple Card alkalmazás. A vállalat ezen felül megünnepelte az App Store, az Apple Music, az iCloud és további alkalmazásainak folyamatos sikerét, melyeket csak az Apple volt képes létre hozni és piacra dobni. A vállalat úgy nyilatkozott, hogy az Apple az ügyfeleknek a legmagasabb színvonalú szolgáltatásokat nyújtja, a páratlan elkötelezettség mellett a magánélet és a biztonság mellett. A cég lehetőséget ad az alkotóknak és a fejlesztőknek, hogy kreatív elképzeléseiket az egész világon el tudják juttatni az emberekhez. „2019 volt a szolgáltatásaink legnagyobb éve az Apple történetében. Számos új izgalmas élményt mutattunk be ügyfeleink számára, mindeközben a felhasználói adatvédelem és biztonság színvonalának megteremtésével”-mondta Eddy Cue, az Apple internetes szoftverek és szolgáltatások vezető alelnöke.

Az Apple részvényei ezen a héten 4,21%-ot, míg az elmúlt három hónap alatt 24%-ot emelkedtek.

Nem mindenki szereti a Facebook politikai hirdetéseit

Tüntetők kis csoportja gyűlt össze a Facebook székhelyén, a kaliforniai Menlo Parkban, hogy követelje a társaság politikai hirdetéseinek levételét közösségi hálózatán. A tiltakozásban számos társulat is megjelent, köztük a Media Alliance, a Global Exchange és a Raging Grannies Action League. A tüntetők szerint a Facebook politikája hamis információk és célzott hirdetések révén lehetővé teszi az amerikai szavazók manipulálását. A társaság azzal érvelt, hogy a politikai hirdetések tényleges ellenőrzése akadályozhatja a szólásszabadságot. A Facebook az elmúlt néhány hét során központosította a politikát saját stratégiájában. Csütörtökön megismételték ezen álláspontjukat, de a jelentős mennyiségű felhasználói panasz következtében bejelentették, hogy új irányítást adnak a felhasználók számára az általuk látott politikai hirdetések csökkentése érdekében. „Nem gondoljuk, hogy a politikai hirdetésekkel kapcsolatos döntéseket magánvállalatoknak kell meghozniuk, ezért az egész iparágban alkalmazandó szabályozás mellett érvelünk”-írta a Facebook termékmenedzsment igazgatója, Rob Leathern a vállalati blog bejegyzésben.

A Facebook részvényei ezen a héten 5,12%-ot meneteltek előre, így a részvények árfolyamai a hét végére elérték a 197,36 eurót.

A Microsoft retro lázban van

A Microsoft cég tavaly kiadta új Windows Terminal alkalmazását, melyet a cég azóta is folyamatosan fejleszt a Windows 10 rendszerében. A szoftvergyártó a jövő héten új frissítést szeretne készíteni a platformhoz, amely retro stílusú CRT effektusokat vezetne be a felhasználók számára. Bekapcsolódik emellett egy új kísérleti szolgáltatás, amely magában foglalja a klasszikus szkennelési vonalakat, amelyeket akkor láthattunk, mielőtt a világ internetezői úgynevezett „lapos” monitorokra és LCD technológiára váltottak volna. A nosztalgia utazás mellett a Microsoft új funkciókat is hozzáad majd a Windows Terminal-hoz. A felhasználó képes lesz arra, hogy kedve szerint alakítsa a Windows felületek megjelenését. A Microsoft ezen felül új felhőalapú eszközöket mutat be a lakossági ügyfelek számára. Célja, hogy egy alternatív online platformot hozzon létre az Amazon.com és egyéb szoftvercégek ellen, mint például a Slack Technologies Inc. és a Salesforce.com.

A Microsoft vállalat részvényei ezen a héten 2,26%-ot, míg az elmúlt három hónap alatt 15,48%-ot emelkedtek.

A Wirecard-nál és a turizmus

A Wirecard együttműködést kötött a GetYourGuide utazási vállalattal, mely élmény nyaralásokat kínálnak felhasználóik számára. A közös program célja, hogy a Wirecard platformja segítségével a cég meg tudja könnyíteni online tranzakcióik és a foglalások lebonyolítását. „A Wirecard-nál célunk, hogy innovatív technológiák révén fenntarthatóan javítsuk az ügyfelek tapasztalatait. Ebben igen hasonlítunk a GetYourGuide-dal és izgatottak vagyunk a leendő közös munka kapcsán, mellyel több ezer felhasználónak fogunk nyugodt és egyszerű utazást biztosítani”–nyilatkozta a Wirecard szóvivője. A Wirecard virtuális hitelkártyákat is kiad a B2B befizetések felgyorsítása érdekében. Ezzel megkönnyíti az egyes tranzakciók feltérképezését, a fizetési egyeztetések automatizálását és a számviteli folyamatok javítását. Ezen felül nemrégiben a Wirecard és az Orange Bank kibővítették együttműködésüket annak érdekében, hogy a franciaországi Android felhasználók számára a Google Pay mobil fizetési opcióját is fel tudják kínálni.

A német Wirecard részvényei ezen a héten pár hét után ismét 1,90%-ot korrigáltak, míg az elmúlt három év alatt 164,15%-ot emelkedtek.

 

Global High Yield Bonds kötvénykosár

 

Így szúrt oda a Burger King a Mc’Donald’s-nak

Megannyi iparágnak megvannak a nagy vetélytársai. Vegyük például az Adidas-t vagy a Nike-t, a Coca Cola-t vagy a Pepsi-Co.-t, a gyorséttermek piacán hasonló a helyzet a McDonald’s-szal és a Burger King-gel. Ezek a nagy ellenfelek folyamatosan üzennek egymásnak. Most azonban a Burger King fellépett régi ellenféllel szemben, mert lerántották a leplet a 2019-es reklámokról. A Nagy-Britanniában futott Whopper videókról ugyanis kiderült, hogy az összes videóban a Burger King szendvics mögött volt egy Big Mac szendvics. Meg akarták mutatni azt, hogy a híres nagy mekis szendvicset bőven eltakarja egy Burger King szendvics, hiszen a videó szerint a McDonald’s szendvics méretben kisebb. Ez azért is érdekes, mert 1968-ban a Whopper vetélytársaként hozta létre a McDonald’s a Big Mac-et. A plusz beszólása az volt, hogy a kampány mögött álló BBH London kreatív igazgatója, Ian Heartfield a kampányról ennyit mondott: „We’re loving it” (vagyis, „Imádjuk”).

A Burger King vállalati kötvénye, amelyet 2017-ben bocsátottak ki és 2024-ben jár le 0,31%-ot korrigált.

China Evergrande Group szabadidős és idegenforgalmi projekteket épít

A China Evergrande csoportjának részvényei több mint 5 százalékkal estek vissza Hongkongban ezen a héten, miután hat ember meghalt és további öt megsérült, amikor a közelgő idegenforgalmi üdülőhelyen, Wuhanban egy építés alatt álló épület összeomlott. Egy önkormányzati válságkezelő iroda nyilatkozatában kifejtette, hogy a mentőszolgálatosok 24 órát töltöttek a vasárnap történt baleset után a törmelék alatt csapdába került 11 ember megmentésével. Az Evergrande vállalat kínai harmadik legnagyobb házépítő cége, amely úgy döntött, hogy hatalmas szabadidős és idegenforgalmi projektet épít Badeng New City-ben, Hubei tartományban Wuhan város központjában. A projektet a Wuhan Badengcheng Investment fejleszti, amelyet az Evergrande vállalat támogat. A telek 6,7 millió négyzetméter méretű, 5,6 milliárd jüanért (800 millió USD) vásárolta ezt az Evergrande vállalata, még 2017-ben. „Tegnap óta sürgős üléseket tartottunk az esettel kapcsolatban, ideértve a helyszínen fizetendő kompenzációkat és biztonsági ellenőrzéseket”-közölte az Evergrande szóvivője. Az Evergrande részvényei az esett után 20,65 HK dollár mélypontot érték el a délutáni kereskedés során, 5,1 százalékot esett a hétfői kereskedéshez képest.

A China Evergrande Group 2019-ben öt évre vállalati kötvényeket bocsájtott ki, mert beruházásai miatt szüksége volt tőkére, a kötvények 100.000 eurós nominál értéken vásárolhatóak minimum és 10,5%-os kamatot fizetnek éves szinten 2024. év áprilisáig, azaz lejáratig.

 

Egyedi kötvények

 

A Boeing 7,95%-os kötvényére még mindig nagy a kereslet

A Boeing 737-es gépekkel és a Boeing 737 Max gépekkel az utóbbi napokban és a hetekben sokat foglalkozik a sajtó, ugyanis a napokban Iránban feltehetően lelőttek egy utasszállító gépet. Ugyanis lezuhant az ukrán légitársaság egyik Boeing 737-es utasszállító gépe január 8-án Teherán repterénél, nem sokkal a felszállás után, közel 170 utassal a fedélzeten. Először géphibára gondoltak, de mára megjelent az a hír, hogy a Boeing 737 Max egy bosszúhadjárat áldozata lehetett, ugyanis az iráni légvédelem lőhette ki a gépet. A bosszúhadjárat oka az, hogy amerikai gépek végeztek Bagdadban az iráni Forradalmi Gárda különleges egységének vezetőjével, Kászim Szulejmánival. Viszont a Boeing céget sújtja az elmúlt pár év, mert az elmúlt két évben több baleset is történt. A tavalyi balesetek közül a legsúlyosabb az Ethiopian Airlines ET302-es járatának tavaly márciusi balesete volt. A társaság Boeing 737 MAX-8-as gépe a felszállás után nem sokkal a földbe csapódott, 157-en haltak meg. 2018 októberében ugyanezzel a típussal az indonéziai Lion Air légitársaság egyik járata zuhant le, 189-en haltak meg. A Boeing vállalata 2019 decemberében jelentette be, hogy felfüggesztik a 737 Max repülőgépek gyártását. A sajtót az foglalkoztatja, hogy mi okozhatja a tragédiákat a Boeing vállalatnál.

A cég az alapítónevet William Edward Boeing-től kapta, aki első repülőgépét 35 éves korában fejlesztette ki Conrad Westervelt amerikai tengerésztiszt segítségével. A “B&W seaplane” nevet viselő kétüléses, két úszótalpas hidroplán gyártására alapította társaságát 1916-ban Seattleben, melyet egy év múlva átkeresztelt Boeing Airplane Company-ra. A második világháború alatt a Boeing vállalata lett az állami megrendelések igazi nyertese a légitársaságok közül. 1960-ban a társaság megvásárolta a Vertol Corporation-t, amely akkoriban volt a helikopterek legnagyobb független gyártója. A 60-as és 70-es évek közepén a vállalat olyan iparágakba is belefogott, mint például a világűr utazása, vagyis az űrsikló gyártás, tengeralattjáró készítés, mezőgazdasági gépgyártás, energiatermelési ágazat és tranzitrendszerek készítése. 1995-ben a Boeing az orosz, ukrán és angol-norvég szervezetekkel együttműködve létrehozta a Sea Launch társaságot, amely kereskedelmi indítási szolgáltatásokat nyújtott műholdaknak és az úszó platformokról indított műholdakat akár geostacionárius pályára is. 2001-ben a vállalat székhelyét Seattle-ből Chicagóba költöztették. 2006-ban környezetkárosító hatások miatt beperelték a vállalatot. 2006-ban egy tanulmány megállapította, hogy a levegő, a talaj, a felszín alatti víz és a felszíni víz mindegyike radionuklidokat, mérgező fémeket és dioxinokat tartalmazott, a levegő és a víz emellett perklorátot, TCE-t és hidrazineket tartalmazott, amit a Boeing Santa Susanna-i telephelyén kőzetmintákból vettek. Addigra számtalan repülő gépgyártásán volt túl, többek között a Boeing 767, Boeing 747-s és a Boeing 767 illetve Boeing 737-es változatát. Illetve legyártották az azóta kivont DC-8, DC-9, DC-10 és MD 80 és MD-90 repülőgépet is. De számtalan űrszondát és hordozórakétát gyártott a vállalat. 2010. augusztus 31-én a Boeing az Egyesült Államok Légierejével együttműködve kipróbálta a Boeing C-17-et, ami hidrogénnel kezelt megújuló sugárhajtású üzemanyaggal és 25% Fischer-Tropsch üzemanyaggal működött. A Boeing cég részvénye 1990.01.02-án került a new-yorki tőzsdére, majd egy nagyobb visszaesés és fejlesztés miatt 1992-ben a Boeing-nek tőkére volt szüksége és akkor 32 évre kötvényt bocsátatott ki, ami 7,95%-os dolláros kamatot fizet hitelezőinek 2024-ig éves szinten. A kötvény a másodlagos piacon jelenleg is elérhető, aminek hozama jelenleg 2,3% dollárban. A Boeing részvényei az elmúlt időszak problémái, balesetei miatt az elmúlt 3 hónap alatt 11,54%-ot korrigáltak. Viszont az is elmondható, hogy a vállalat részvényei az elmúlt 3 év alatt 98,81%-ot erősödtek.

A General Motors 2,789%-os kamatot fizet minden befektetőnek 2025-ig

Már 2019 májusában is jó lehetőség volta cég részvénye, ugyanis akkor Warren Buffet elkezdett újra a cég részvényeiről érdeklődni. Buffet szerint ugyanis a General Motors részvénye akkor nagyon olcsónak számított. A General Motors jelenleg is a világ egyik legnagyobb autógyártó cégcsoportja.

General Motors-t 1908-ban alapította Wiliam C. Durant Detroitban. 1917-ben elkezdte a Chevrolet, majd 1926-ban a Pontiac gyártását. 1932-től az Opel gyártását célozta meg. A második világháború után a General Motors eladási számai növekedtek, felülmúlva a Ford Motors-t, amely 1962-ben az autóértékesítés alig több mint 50%-át adta el. A vállalatnál elmondhatjuk, hogy 1931-től 2007-ig 34 országban gyártott autókat és teherautókat. 2008-ban 8,25 millió autót és teherautót adtak el a világon a GM márkanevei alatt. A 2008-ban kirobbant gazdasági világválság ennek hatására a GM Corporation 2009. június 1-jén csődvédelmet kért, amelynek egyik következményeként a cég részvényeit eltávolították a Dow Jones-ból. Ugyanebben az évben megalakult a GM Company, ahova átcsoportosították a sikeresebb márkákat (pl. Opel, Chevrolet). A csődvédelmi kérvényében a GM 82,29 milliárd dolláros vagyont és 172,81 milliárd dolláros adósságállományt jelölt meg, amellyel az USA ipari történetének legnagyobb mértékű csődvédelméhez folyamodott. A csődvédelem alatt átszervezett új GM 2009. július 10-ére végzett az átszervezéssel. Az új General Motors Company többségi tulajdonosai, az amerikai és a kanadai állam, a tervek szerint 2010-ben szándékoztak újraprivatizálni a vállalatot. 2011. december 20-án befejeződött a GM Corporation felszámolása, ezzel 103 éves történelme véget ért. 2014-re a vállalat nem heverte ki a gazdasági válság hatásait, ezért kénytelen volt 500 millió dollár értékben, 2000 dolláros címletekben kötvénykibocsájtásra 4%-os kamatra. 2017-ben a General Motors kivonult Európából. Ennek következtében eladta két európai márkáját, az Opelt és a Vauxhallt a francia PSA csoportnak 2,2 milliárd euróért. Jelenleg a vállalat több, mint 180 ezer főt alkalmaz, 6 kontinenst szolgál ki, fő márkái a Chevrolet, a Buick, a Cadillac és több kínai márka.

A General Motors részvényei ezen a héten 4,62%-ot, míg 2024-ben lejáró 4,00%-os kötvénye folyamatosan erősödik. Jelenleg a General Motors kötvénye 2,789%-os dollár kamatot fizet hitelezőinek éves szinten.

Küldjön üzenetet!