Egy két héttel ezelőtt talán egyik legnagyobb veszteségét, azaz 32 százalékos egynapos tőzsdei árfolyamzuhanását szenvedte el a kanadai Bombardier.
Ugyanis a cég a várakozásait alulmúló utolsó negyedéves értékesítési adatokat tett közzé. Valószínűsíthető, hogy megszakítja az A22-as programot, amit anno elkezdett az Airbus-szal. A vállalatnak ismét komoly problémái vannak, persze a menedzsment erre is talál megoldást, akár eladások révén. A Bombardier a világ legnagyobb vasúti és légi iparának meghatározó brandje. A kanadai székhelyű multinacionális járműgyártó vállalatot 1942 január 29-én alapították, méghozzá Joseph-Armand Bombardier vezetésével. Magyarországon is jelen van a vasútépítésével kapcsolatban. Magyarországon mintegy 650 embert foglalkoztat.
A vállalat nagyobb problémái a repülőgép fejlesztésből adódtak, ugyanis a Bombardier belefogott a C-Series fejlesztésébe, amivel be szeretett volna az Airbus-szok és Boeing mellé törni a piacra.
De itt a késések miatt és költség túllépések miatt költségvetési hiány keletkezett a cégnél. A költségek 6 milliárd dollárra kúsztak fel, és kétségessé vált, hogy képes lesz-e a cég fizetni az adósságait. A válságos helyzet miatt a vállalat 2016-ban több ezer ember elbocsátását jelentette be, a kanadai Quebec tartomány kormánya pedig egymilliárd dollárt tett be a C-Series fejlesztésébe, amiért cserébe 49 százalékos részesedést kapott a programban. Majd a Bombardier vállalat kénytelen volt beengedni a rivális Airbust is a programba, amely több, mint 50%-ot szerzett. A megrendelés állomány ekkor már 500 db volt a C-Series gépekre és a Bombardier újabb kötvényeket bocsátott ki, hogy tudja fizetni a beruházásait illetve felülvizsgálta a további részvételét a programban. A befektetőknek ez nem tetszett, a részvények ára lefele araszolt, 2016-ban pedig több ezer embert kellett elbocsájtania a vállalatnak, hogy rendezni tudja számláit.
Jelenleg a Bombardier vállalatnak 10 milliárd dolláros tartozás állománya van, amit eddig kötvénykibocsátásból és üzletági eladásokból kezdett finanszírozni.
A légcsavaros repülőgépeit 2019-ben már eladta 3000 millió dollárért, akárcsak regionális üzleti gépeit 500 millió dollárért. Jelenleg a Bombardier vezetősége úgy döntött, hogy a nagyobb hatótávolságú busines jetek és kisebb közepes utasszállítók vagy vasúthálózattal foglalkozó ipar egy részétől eladással megszabadul. De döntés még nem született. A Bloombergen az is megjelent, hogy akár az Alstom és a Bombardier vasúti ágazata egyesülhet. Ha ez vagy akár bármilyen vasúti fúzió létrejönne a Mátranováki egységben dolgozó 650 dolgozónak a jövője veszélybe kerülhetne. Jelenleg Mátranovákon 650 fő dolgozik, míg a Bombardier vállalatnál közel 66 ezer fő dolgozik.
A vállalat 2014-ben bocsátotta ki a 6%-os kötvényét, amely 2022-ben jár le. Majd 2015-ben ismét a befektetők felé fordult kötvénykibocsátással 7,5%-os kamatra, 2025-ös lejárattal. Azt azért láthatjuk, hogy nagyon nagy probléma most nincs a vállalatnál, hiszen a kötvények árfolyama pár százalékot mozdult el lefelé két hete az ügy kirobbanásakor, majd ismét emelkedésnek indult.
Jelenleg a 6%-os Bombardier kötvény 97,48%-on, míg a 7,5%-os dollár kamatozású Bombardier kötvény 95,1%-os árfolyamon tartózkodik. Több amerikai elemzőház szerint ismét vételi pozíciók alakultak ki a másodlagos piacon mind a két vállalati kötvény esetében.
Értékpapír vásárlás és vagyonkezelés Ausztrián keresztül a Partner Bank közreműködésével. Vegye fel velünk a kapcsolatot →