A Facebook tõzsdei debütálásakor mindenki azt kérdezte tõlem, hogy mibõl származik a Facebook bevétele? A válasz nagyon egyszerû: a vállalatok számára óriási értéket jelentenek a felhasználók adatai. Minél pontosabbak az adatok, a cégek annál fókuszáltabb és pontosabb reklámkampányokat tudnak folytatni, és ezáltal igyekeznek növelni értékesítésüket. Az online nagyhatalom egyre több adatot gyûjt és folyamatosan finomítja a módszereket, így például a Facebook pontosan tudja, hogy hálózatán keresztül mit és hol vásárolunk, keresünk, vagy mely hírlevelekre iratkozunk fel.

Technikai oldal

Mi történt? A Facebook részvényeket hozzávetõleg egy évvel ezelõtt vezették be, a debütálás totális kudarcba fulladt, az elsõ kereskedési napon a bevezetést lebonyolító tõzsde, a Nasdaq is hibát követett el. A tõzsdére menetelt követõ napokban szinte megállás nélkül esett a szociális hálózat tõzsdei jegyzése, az árfolyam azóta sem érte el kibocsátáskori értékét. A grafikonon nagyon szépen látszik, hogy a 38,2%-os (27,98) Fibonacci szint különleges szerepet töltött be a kurzus fejlõdése során, hol ellenállásként, hol támaszként. Tavaly júniusban úgy tûnt, hogy az említett Fibo szint fölött stabilizálódik a kereskedés, de az árfolyam július 26-án leszakította a 28 $-os szintet, majd július 27-én egy komolyabb „rés” keletkezett, hiszen a nyitóárfolyam az elõzõ napi záró érték alatt helyezkedett el, hozzávetõleg 7%-al (!). A kurzus szeptember elején érte el mélypontját 17,5 $ környékén. A technikai elemzés szabályai szerint a grafikon folytonosságát megszakító „rés” elõbb-utóbb betöltésre kerül, amely 2012 novemberében be is következett. Ugyanebben a hónapban került a kurzus az 50 napos mozgóátlag fölé, amellyel sikerült megtörni a csökkenõ trendet. Az 50 napos mozgóátlag egészen január végéig funkcionált támaszként, majd az emelkedõ trend hirtelen megszakadt, a medvék kezdtek ismét dominálni. Ezután az 50 napos mozgóátlag szinte egyenes vonallá változott, vagy inkább egy enyhe meredekségû, de csökkenõ trendvonalról beszélhettünk. A 38,2%-os Fibo szint fontosságát mutatta, hogy február elejétõl szinte egybeesik az 50 napos mozgóátlag szintjével, amelyek körül oldalazva ingadozik a papír árfolyama. A kurzus számára leküzdhetetlen ellenállást jelentett a 28 $-os technikai és lélektani szint, amelyet a kurzus legalább hatszor próbált áttörni, legutóbb május elején, de a részvény ismét lepattant róla.

Mi várható? Az ellenállási vonalak környékén igen nehéz megbecsülni, hogy merre mozdul a kereskedés. A kurzus a vizsgált idõszak legvégén a 200 napos mozgóátlag felett, de az 50 napos mozgóátlagon helyezkedett el. Az MACD vonala felülrõl metszette a szignálvonalat közvetlenül a 0 fölötti, pozitív tartományban, így elvileg eladási pozíciót értelmezhettünk. Ezt azonban nem erõsítette meg az RSI oszcillátor, amely értékei májusban a semleges zónában tartózkodtak. Ha az árfolyam nem képes a 38,2%-os (27,98) Fibo szint fölötti konszolidációra, akkor folytatódhat a lejtmenet és akár egy újabb mélypont is benne lehet a pakliban, de talán az elõzõ mélypont (17,5 $) pozitív korrekcióra késztetheti az árfolyamot. Viszont úgy tûnhet, hogy a kurzus építkezik, hiszen a 38,2%-os Fibo szint környékén történõ oldalazással komoly támaszt is kiépíthet, amelybõl fölfelé is kitörhet. Ebben az esetben az elsõ megállót az 50%-os Fibo jelentheti 31,21 $-nál.

Fundamentális oldal, a sztori

Németországban a Datalogix nevû céggel mûködik együtt a Facebook, amely bónuszkártya rendszert üzemeltet. A vásárlók pontokat gyûjtenek, a bevásárló listán pedig pontosan tükrözõdnek a fogyasztási szokások. A müzlievõk, mélyhûtött ételeket fogyasztók, tojás és tejkedvelõk csoportján kívül még több mint 500 célcsoportot azonosított a kéklogós vállalat, így szegmentálva a piacot úgynevezett partner kategóriákra, de állítólag ez még csak a kezdet…

Csak ebben az évben a kaliforniai internet óriás 5 milliárd dolláros árbevételt érhet el, 2015-ben már 8 milliárd dollár feletti forgalommal számolnak az elemzõk. Jelenleg az árbevétel 90%-a származik a hirdetésekbõl. Az egy részvényre jutó adózott eredmény is várhatóan megduplázódik, 0,44-rõl 0,82 euróra. A 2013-as elsõ negyedév az elemzõi várakozásokat teljesítette, úgymond hozta a papírformát. A forgalom bõvülése 38%-os emelkedést ért el, mintegy 1,46 milliárd dollárt. A nyereség pedig hozzávetõleg 7%-ot nõtt az egy évvel korábbihoz képest, a mûködési eredmény pedig csökkent, amely a költségek hirtelen emelkedésének köszönhetõ. A Facebook ugyanis két új szolgáltatást dobott piacra, a Graph Search-t és a Facebook Home-t.

Az emberek általában szeretik vagy gyûlölik a Facebookot, az elemzõk hozzáállása is hasonló a piaci kommentárok alapján. A Pivotal Research elemzõje, Brian Wieser rendkívül pozitív a Facebook árfolyamfejlõdése tekintetében, 30%-os árfolyam emelkedést vár, mert véleménye szerint a mobil és online reklámpiac tovább fog bõvülni és a piacban rejlõ potenciált alulértékelik az elemzõk. A Barron’s gazdasági lap már a részvénykibocsátáskor derülátó volt, februári kommentárjukban pedig azt írták, hogy a részvények többet érnek 15 dollárnál, de nem érnek többet 25-nél. A Barron’s szakértõje, Andrew Bary most sem túl optimista. Véleménye szerint a Facebook nagy versenytársa, a Google 20-szoros P/E szerinti rátájához képest a Facebook 75-szörös P/E-vel rendelkezik. A szakértõ a Google mellett teszi le a voksot, mivel számos olyan innovatív üzletágba fektet, amelyek a jövõbeli növekedést szolgálják, mint például youtube, interaktív szemüvegek, térképek és android szoftverek fejlesztése.

Szólj hozzá