Ahol építkezés van, óhatatlanul beleszaladunk egy-egy Caterpillar monstrumba. Ezek a gépek ott szuszognak, lihegnek, zúgnak minden építkezésen, de megtalálhatók a szántóföldeken is, amint éppen törik fel az ugart. E gépek szülõatyja Benjamin Leroy Holt volt, akit családja egyszerûen csak mechanikai és vállalkozói zseninek tartott.
Benjamin Leroy Holt ahogy õ nevezte magát 1849-ben született a New Hampshirebeli Concordban. Apja William Knox Holt fûrésztelep tulajdonos volt. Bátyja Charles igen ambiciózus ifjú volt: 1864-ben San Franciscoba utazott, ahol megalapította a Ch.Holt and Co.vállalatot. A cég keményfa kocsi kerekeket és tengelyeket gyártott, majd késõbb áttértek a san franciscoi villamosok acél keréktárcsáinak gyártására. 1869-ben állást kapott apja fûrészüzemében, de ez csak rövid kitérõt jelentett számára. 1883-ban, szülei halála után Floridába költözött a San Joaquin folyó partjára, ahol testvéreivel megalapította a Stockton Wheel vállalatot. Stockton környékén jelentõs búzamezõk voltak. Ez megmozgatta Beny fantáziáját: megépítette az elsõ, még lovakkal mûködõ arató-cséplõ gépet. Gépben az újdonság az volt, hogy hajtószíj helyett fogaskerekek biztosították az erõátvitelt. Kis idõ elteltével a lovakat felváltották a vontató motorok.
Az elsõ kísérleti gõzvontató, az Old Betsy 60 lóerõs volt, üzemanyagként fa, szén, vagy olaj szolgált mûködéséhez. Az 1892-ben gyártott Holts traktor képes volt 50 tonnát elvontatni óránként 3 mérföldes sebességgel.
Egyik újítás a másik után jött. Egy elmés szerkezet segítségével a traktor képes lett akár 30 fokos lejtõn is dolgozni. Az igazi nagy durranás azonban csak a XX. század beköszönte után jött el. 1904 novemberében a Stockton körüli mezõkön feltûntek a lánctalpas traktorok. Ez az innováció nem csak a mezõgazdaságot, hanem a hadviselést is forradalmasította. Az I. világháborúban 10.000 Holt traktor vonóereje helyettesítette a lovakat, majd a tankok is lánctalpakon indultak meg az ellenséges futóárkok felé.
Lánctalpas Holt vontató
1920-ban egy hónapi betegeskedés után Beny Holt meghalt. Utódai 1925-ben fuzionáltak a CL Manufacturing Companyval, és létrehozták a Caterpillar Tractor Companyt, amely 2008-ra a világ 133. legnagyobb vállalata lett.
A Caterpillar nagyobb projektjei:
1921-1922 Rajna- Majna-Duna csatorna
1930-1939 A belgiumi Albert király csatorna
1931-1936 Hoover gát
A Caterpillar karrierje szorosan kapcsolódik az infrastrukturális beruházások nagyságához. A 2009-s mélypont óta papírjainak értéke több mint duplájára emelkedett. Az elemzõk a jövõt tekintve optimisták. A részvényeket vételre, felülsúlyozásra, illetve tartásra javasolják, 92,19 dolláros célárat vizionálva.
VÁSÁRLÁS | 9 | 9 | 12 |
Túlsúlyos | 3 | 4 | 4 |
HOLD | 13 | 11 | 8 |
Sovány | 0 | 0 | 0 |
ELADÁS | 0 | 0 | 0 |
MEAN | TÚLSÚLY | TÚLSÚLY | TÚLSÚLY |