Skip to main content

E-mobility vagyonkezelt részvénykosár

 

Érkezik a Tesla Model Y L Kínába

A Tesla a Weibo kínai közösségi média oldalon jelentette be, hogy hamarosan érkezik a Tesla Model Y L a kínai piacra. Ez az elektromos autó a Model Y módosított, hatüléses változata. Ahogy a többi gyártóra, a Teslára is egyre nagyobb nyomás nehezedik a kínai autópiacon, így a versenyképesség növelése állhat az új modell megjelenésének hátterében. A gyártó eladásai júliusban 8,4%-kal csökkentek, miközben a konkurens vállalatok egyre olcsóbb autókkal állnak elő, és a helyzeten a jelenleg is tartó árháború sem segít. A Model Y L kezdő ára 339.000 jüan, vagyis kb. 47.000 dollár. A Tesla a Model 3 kínai piacon való megjelenését szintén bejegyeztette júliusban.

Más piacokon is nehézségekkel néz szembe a gyártó, Nagy-Britanniában például júliusban 60%-kal estek vissza a  Tesla eladásai, 987 darabra. A csökkenő eladások miatt a lízingdíjat is kb. a felére csökkentették, amitől az eladások élénkítését várják. A brit autópiacon júliusban mindössze 5%-kal kevesebb autót regisztráltak, mint egy évvel ezelőtt. 2025-ben várhatóan az összes autós regisztráció 23,8%-át adják majd az elektromos autók.

 

17 hónap után először csökkent a BYD termelése

A BYD autók gyártása júliusban 0,9%-ot esett az egy évvel ezelőttihez képest, ezzel 17 hónap után először csökkent a kínai gyártó termelése. A BYD ezzel együtt még mindig a világ legnagyobb elektromos járműgyártója, júliusban 317.892 elektromos autót gyártottak, miközben az eladás ezt is meghaladta, 344.296 autót értékesítettek.

A visszaesés nem egyedülálló a piacon – több kínai gyártó is hasonló trendet mutat, részben pont a BYD által kirobbantott árháború következményeként. A legnagyobb esést a Li Auto produkálta júliusban, éves alapon 39,7%-kal csökkentek az eladásai. A Nio 2,7%-os visszaesést tapasztalt, azonban az Xpeng növekedni tudott, és tartja, hogy zsinórban már kilencedik hónapja haladja meg az értékesítésük a 30.000 autót.

 

Telemedia vagyonkezelt részvénykosár

 

Zuckerberg 250 millió dolláros fizetéssel csábítja csapatába a tehetségeket

A Meta vezérigazgatója, Mark Zuckerberg az utóbbi hetekben már közölte, hogy a Meta szuperintelligencia részlegével a mesterséges intelligencia területének élére kíván törni. Ennek kapcsán szervezeti átalakulás zajlott a cégen belül, bejelentették több óriási adatközpont építését is, és Zuckerberg aktívan toborozza a legtehetségesebb embereket csapatába. Legutóbb a 24 éves Matt Deitkét csábított át a Metához egy startup cégtől, méghozzá egy négy évre szóló, 250 milliárd dolláros fizetéssel és Meta részvényekkel. Ez kb. 86 milliárd dollárt jelent, aminek a nagy részét már az első évben megkaphatja.

A Meta célja egy emberi intelligenciát meghaladó mesterséges intelligencia létrehozása. Ez azonban pénz és energiaigényes folyamat, amit jól mutat az is, hogy a vállalat megállapodást kötött a Constellation Energy-vel arról, hogy az egyik illinois-i atomreaktort még 20 évig üzemben tartsák az áramigény kielégítésére. A többi nagy technológiai cég is hasonlóban gondolkodik, a Microsoft szintén a Constellation egyik reaktorának újraindításáról kötött megállapodást, hogy az adatközpontok áramigényét fedezzék.

 

Best of Innovations vagyonkezelt részvénykosár

 

Nvidia: az amerikai és kínai kormányzat között félúton

A mesterséges intelligencia területén zajló verseny keretében Donald Trump korábban megtiltotta, hogy Nvidia chipek juthassanak Kínába, azonban ezt júliusban feloldották. A legfejlettebb chipek így is tilalom alá esnek, azonban a direkt erre a célra készített H20-as chipek gond nélkül exportálhatók. Az amerikai kormányzat az export engedélyekért cserébe a bevétel 15%-át kapja meg.

A kínai állami média azonban gyanakvó az intézkedéssel kapcsolatban, ugyanis szerintük a cég hátsó kaput épített a hardverbe, így számukra nem biztonságos annak használata. A kínai állam ezután arra utasította a vállalatokat, hogy ne használják a H20-as chipeket, főleg a kormányzati és nemzetbiztonsági feladatokra. Az Nvidia tagadja, hogy bármilyen hátsó kaput épített volna bele a hardverbe.

 

Best of Income vagyonkezelt részvénykosár

 

A francia elektromos autók eladásaiból profitál a Stellantis

A francia autógyártók korábban az Európai Bizottsághoz fordultak azért, mivel a kínai elektromos autók európai előretörése szerintük nem tisztességes piaci gyakorlaton alapult. A tiltott állami támogatások felfedezése után a kínai elektromos autókra vámot szabtak ki, így kb. lefeleződött az ilyen járművek importja. Ennek eredményeként a francia gyártók teljesítménye megugrott, kereskedelmi mérlegük 40%-kal javult. Az export 9%-kal nőtt egy év alatt, míg az import 25%-kal csökkent. A Stellantis is növelte elektromos járműveinek eladását az európai piacon.

A vállalat azonban nehézségekkel szembesült az észak-amerikai piacon, ugyanis mind a vámok, mind Trump kormányzati intézkedései nehezebb helyzetbe hozták. A vámok hatását egyelőre 300 millió dolláros veszteségként azonosították az elmúlt fél évre, az eladásokat azonban a kormányzati adócsökkentési tervek sem befolyásolják kedvezően. Hamarosan megszűnik az elektromos járművek vásárlására ösztönző 7500 dolláros adókedvezmény, ami miatt a Stellantis is visszafogta elektromos autóinak kiszállítását a kiskereskedők felé.

 

Smart and Green vagyonkezelt részvénykosár

 

A Mastercard második negyedéves eredménye

A Mastercard is közölte második negyedéves eredményeit, amelyek meghaladták az elemzői várakozásokat. A korrigált részvényenkénti nyereség 4,15 dollár lett, ami 13 centtel jobb, mint amit a piac várt. A tavalyi év hasonló időszakához képest a nyereség 13%-kal nőtt, az árbevétel 8,13 milliárd dollár lett. A Mastercard hálózatán történő vásárlások száma éves alapon 11%-kal nőtt, a tranzakciók száma 10%-kal emelkedett. Ezzel az év hátralévő részére szóló kilátások is javultak, 2025-re 16%-os árbevétel növekedést jósolnak.

Az Európai Unió közben aktívan vizsgálja a Mastercard és Visa piaci gyakorlatait és azt, hogy visszaélnek-e a piaci fölénnyel. A európai kártyás fizetések kb. 65%-át bonyolítja a a két szolgáltató, a kereskedők és pénzügyi szolgáltatók azonban kifogásolták a díjszabásukat. Az EU részletesen megvizsgálja a díjszabások versenypiaci helyzetét és az azokkal kapcsolatos kommunikációt is.

 

Value and Dividends vagyonkezelt részvénykosár

 

A világ legzöldebb cégei között a Siemens

A Siemens a világ legzöldebb vállalatai közé került az EcoVadis fenntarthatósági felmérésében. A vállalat 85 pontot ért el, így a vizsgált 130.000 vállalat felső 1%-ába tartozik fenntarthatóság szempontjából. Ez a Siemens eddigi legjobb eredménye ezen a téren, meg is kapta érte a Platinum fokozatot. A vállalatnál ez illik a profilhoz is, ugyanis maga a Siemens is arra törekszik, hogy partnerei, ügyfelei zöld átállásához hozzájárulhasson. Szintén kiemelkedő, 84 pontos eredményt ért el a vállalat vasúti üzletága, a Siemens Mobility.

A Siemens nemrégiben adta át Münchenben a kibővített vasúti gyárát, amely Európa egyik legfejlettebb vasúti gyártó és szerviz egysége. A termelési egységet a beruházás által nemcsak bővítették, de csúcstechnológiával is felszerelték. A Siemens elkötelezett a gyártási innováció mellett, ami 500 munkahely megteremtésével is járt. Az üzem lesz a Siemens Mobility új központja, ahol egyben lesz a gyártás, a fejlesztés, a szerviz és a menedzsment is.

 

Kopernikus vagyonkezelt részvénykosár

 

Az AptaGroup negyedéves eredménye

Az AptarGroup csomagoló- és adagolórendszerek tervezésének és gyártásának globális vezetője a gyógyszeripari, szépségápolási és élelmiszeripari piacokon. Fő termékei közé tartoznak az orrspray-k, az injektálható gyógyszeradagolók, illat- és kozmetikai pumpák és az élelmiszer- és italtárolók záróelemei. A mindennapi termékek gyártása és tervezése mellett prioritást jelent számukra az innováció és a fenntarthatóság növelése is, ezt tükrözi a felvásárlásokon alapuló terjeszkedési stratégia és a helyi termelés ösztönzése.

Az AptarGroup 2025 második negyedévében 966 millió dolláros bevételt ért el, ami meghaladta a 955 milliós várakozásokat. A korrigált részvényenkénti nyereség 1,66 dollár lett, míg az elemzők 1,59 dollárt vártak. Minden szegmens növekedni tudott a negyedév során, javult a jövedelmezhetőség, nőtt a haszonkulcs. A nettó nyereség 24%-kal nőtt a kereskedelmi bizonytalanságok ellenére is.

 

Healthcare vagyonkezelt részvénykosár

 

A Novo Nordisk előnye

A Novo Nordisk táján az elmúlt hetekben inkább negatív hírek kaptak szárnya, azonban most egy jó hírrel jelentkezett a dán gyógyszergyártó. A Wegovy nevű fogyasztó gyógyszer egy új felhasználási módszerét engedélyezte az amerikai gyógyszerhatóság: a MAHS nevű zsírmájbetegség következtében májhegesedéssel rendelkező  betegek kezelésére. Ezzel a GLP-1 típusú gyógyszerek újabb felhasználási területére derült fény, és a Novo Nordisk a legnagyobb riválisát, az Eli Lilly-t is megelőzte ebben. A bejelentést követően a gyártó részvényei emelkedni kezdtek.

Közben a gyógyszergyártó bejelentette, hogy az USA-ban drasztikusan, a felére csökkenti a Wegovy havi árát a NovoCare betegtámogatási programon keresztül. A betegek így havi 499 dollárért juthatnak hozzá a gyógyszerhez. A konkurens Eli Lilly ezzel párhuzamosan árat emelt Európában, a brit piacon 170%-kal növelte meg gyógyszerei árát. Az amerikai kormányzati döntések szintén az Eli Lilly számára teremtenek kedvező feltételeket, amit az is támogat, hogy gyógyszerei egyre inkább hatékonyabbnak bizonyulnak, mint a dán gyártóé.

Értékpapír vásárlás és vagyonkezelés Ausztrián keresztül a Partner Bank közreműködésével. Vegye fel velünk a kapcsolatot →

 

Leave a Reply

Adatvédelmi áttekintés

Ez a weboldal sütiket használ, hogy a lehető legjobb felhasználói élményt nyújthassuk. A cookie-k információit tárolja a böngészőjében, és olyan funkciókat lát el, mint a felismerés, amikor visszatér a weboldalunkra, és segítjük a csapatunkat abban, hogy megértsék, hogy a weboldal mely részei érdekesek és hasznosak.