Kopernikus vagyonkezelt részvénykosár

 

Vajon meddig emelkedhet a Mastercard?

A kártyás fizetési szolgáltatók alkotják az egyik legsikeresebb iparágat mostanság. Az idei évben a Mastercard árfolyama több, mint 50%-kal emelkedett. Így már 255 euró feletti a részvény ára, jelenleg a kereskedelmi háború eszkalálódása miatt egyelőre viszont 230-255-ös sávban oldalazik. Viszont a Morgan Stanley elemzői szerint, ha a 255 eurót elhagyja a Mastercard árfolyama, akkor rövid időn belül a 260 eurót is elérheti.

A Mastercard erősítve a piaci szerepét, nem marad ki az utóbbi időszak új slágeréből, a kriptopiacból, ami egy nagyon dinamikus területnek számít. Az elmúlt hetekben több nagyvállalat jelentette be, hogy agresszívan akar befektetni, hogy erősítse versenyképességét a gyorsan növekvő blokklánc-iparban. Így a Mastercard sem maradhatott ki ebből, emiatt Blockchain szakembereket kezdett felvenni a munkaerő állományába. Így megadva a lehetőségét a további bővülési folyamatnak.

A kenyai I&M Bank a Mastercard-dal együtt csütörtökön elindított egy új platina kártyasorozatot, amely többek között az ügyfelek számára lehetővé teszi a négy kontinens közti zökkenőmentes tranzakcióik használatát. A platina kártya egyedülálló a piacon, mivel lehetőséget ad az ügyfeleknek 15 fő devizában történő fizetésre és tranzakcióra, illetve világszerte több mint 1000 repülőtéri társalgóban történő tranzakciónál is felhasználható. Eddig négy kontinensen tesztelték, Afrikában, Észak-Amerikában, Európában és Ázsiában az utazók és az üzletemberek között. Így ezzel a platnikártyával a legeldugottabb luxus vagy luxus nélküli szállodákban, apartmanokban is rendezheti a vendég a számláit, valamint világszerte egyéb prémium kedvezményeket vehet igénybe majd 50 millió kereskedőnél.

A Mastercard részvény árfolyama 2006. májusa óta 3,65 euróról elérte a 255,80 eurót, az utóbbi 3 év alatt 194,23%-ot emelkedett.

 

A Colgate-Palmolive átlépte a bűvös 65 eurós árfolyamot.

A Colgate-Palmolive képes volt növelni a profitot. A részvény ára viszont időközönként visszaesik, aminek oka a bizonytalanság. A befektetők a kereskedelmi háború okozta kisebb veszteségek félelmei miatt fel akarják számolni a befektetéseiket a Colgate-Palmolive cégcsoportnál. Viszont az erős visszaesések mellett is nagyszerű évet produkált a cég árfolyam erősödés szempontjából is. A jelenlegi árfolyam 67,50 euró, pedig januárban 51,8 euró körül mozgott. Szinte az idei csúcsra érkezett az árfolyam július végén, viszont ha sikerül átlépni a 70 eurót, akkor a Seeking Alfa elemzői szerint akár 75 euró is lehet az árfolyama rövid időn belül. Ha ez megtörténik, akkor az technikailag azt fogja jelezni, hogy ismét hosszútávon ár növekedés várható, megmutatva azt, hogy a Colgate-Palmolive reformjai beértek. A Colgate-Palmolive-nál a növekedést segítette elő a termékek gyors innovációja és a webes értékesítés. Ezek a tények egyértelműen tükröződnek a Colgate cégen belül a Colgate Total és a Hill’s Science Diet újraindításában. Valamint a Naturals és Therapeutics részlegek folyamatos bővítésében gondolkoznak a Colgate-Palmolive vezetőségénél. Nevezetesen a Hill’s Science Diet újraindítása lenne egy pozitív változás a második negyedévben, ahol már javult is a piaci részesedés. A vállalat 2020 első felében várhatóan globális szinten újra indítja minden jövedelmező vállalkozási részlegét. Ezenkívül a társaság folytatja a Naturals fogkrém és szájápolási termékek kibővítését. Kijelenthetjük, hogy Latin-Amerikában a cég Oral Care innovációi eredményt produkáltak, így a Colgate Total piaci részesedésével újra emelkedhetett a vállalat renoméja. A személyi higiénia és ápolási prémium szektorba befektettet innováció meghozta a bevétel növekedést a latin-amerikai és észak-amerikai régióban. Ezenkívül a Naturals termékcsalád kulcsfontosságú terület lett a társaság számára a személyi és otthoni ápolási kategóriában.

A Colgate-Palmolive részvény árfolyama ezen a héten 2,23%-t emelkedett.

 

A Caterpillar fejlődése

A Caterpillar üzleti teljesítménye folyamatosan fejlődött, a második negyedévben 3%-kal, 14,4 milliárd dollárra emelkedett az árbevétel. A profit részvényenként 2,83 dollárral lett több a tavalyihoz képest. Az értékesítés növekedése legfőképpen a fejlesztett berendezések iránti igény, valamint a magasabb áraknak volt köszönhető, ráadásul a kereskedőknek is megnövekedett a részesedése a gépek eladásából, ami nagyobb motivációt jelentett számukra és a befektetők számára is. Az utolsó negyedévben Észak és Latin-Amerikában növekedett az értékesítés, Ázsiában viszont csökkent. Az összesített bevétel növekedés annak is köszönhető, hogy csökkentettek az adminisztrációs és a kutatás-fejlesztés költségeken.

Az erős cashflow-nak köszönhetően a cég 1,9 milliárd dollárnyi osztalékot tudott folyósítani.

 

 

Healthcare vagyonkezelt részvénykosár

 

A Johnson&Johnson kevesebb büntetést kap

Az amerikai elnök, Donald Trump új drogellenes kampánya során több olyan gyógyszergyártó vállalat is célkeresztbe került, akik nem szándékosan járultak hozzá a nagy mennyiségű fájdalomcsillapító gyógyszerek felhasználásának kríziséhez. A Johnson&Johnson már hónapok óta küzd Oklahoma-ban, hogy megnyerje az ellene irányuló pert, ahol a bíróság eredetileg több, mint 17 milliárd dollárra bűntette volna a vállalatot. Az elmúlt hetekben viszont az ítélőszék enyhített a bírság mértékén és csak 572 millió dollár befizetésére köteleznék a vállalatot. A Johnson&Johnson viszont teljes mértékben ragaszkodik álláspontjához, miszerint üzletstratégiájuk sohasem ütközött semmilyen jogszabálysértésbe. Az oklahomai bíróság jelenlegi állítása szerint viszont a vállalat köteles a bírság befizetésére, mivel a saját készítményű fájdalomcsillapítóit nem megfelelő módon árusítottak az amerikai patikák és egészségügyi intézmények körében. Viszont a szakértők megállapították, hogy a cég alig 1%-nyi részesedést birtokol az USA fájdalomcsillapító készítmények értékesítésében, így a bírság mértékén valóban sokkal többet kellene enyhítenie a bíróságnak.

A per óta a Johnson&Johnson vállalat részvényeinek árfolyama 141 dollárról 128 dollárra esett vissza.

 

Az Amgen túlárazva vette meg az Otezla-t

A Wall Street elemzői pár napja vették elő újra az Amgen által tervezett 13,4 milliárd dolláros felvásárlási tervet, melyben a vállalat az Otezla nevezetű bőrbetegségekre specializálódott gyógyszercéget vásárolná fel. Bár az elemzők egyértelműen megállapították, hogy az összeg meghaladja a keretet, mely reális lenne egy ilyen gyógyszerkészítményt gyártó cég felvásárlására, mégis úgy vélik, igen jól fog jönni ez az új profil az Amgen-nek. A 6,5%-os diszkontráta és a haszonkulcs, valamint az Amgen által ígért 2,2 milliárd dolláros adókedvezmény, illetve a termék nettó jelenértéke 11,8 milliárd dollárra emelte fel a cég értékét, ami azt jelenti, hogy a társaság közel 2 milliárd dollárral ér többet. Az elemzők átlagosan arra számítanak, hogy Otezla 2024-re közel 3 milliárd dollár profittal fogja gazdagítani a vállalatot éves szinten. Emellett elmondható, hogy az Amgen olyan terméket fog letenni az asztalra, amellyel a legtöbb nagy gyógyszergyártó cég nem rendelkezik. Szakértők szerint az új gyulladáscsökkentő Enbrel akár 5 milliárd dollárt is hozhat majd a vállalatnak a jövőben.

A vállalat részvényeinek értéke 199 dollárról 206 dollárra emelkedett ezen a héten.

 

A Novo Nordisk biogazdálkodásra összpontosít

Az észak carolina-i egyetem 5 éves új projektje keretében egy teljesen új biotechnológiai tervet szeretne elindítani, amelyben főként a biogazdálkodás fejlesztésére teszik fel a hangsúlyt. A program teljesen a Novo Nordisk támogatása alatt áll, a cég több mint 27 millió dollárt fektet az új eszközök és technológiák fejlesztésébe. Ruben Carbonell és Frank Hawkins Kenan, kiemelkedő kémiai és biomolekuláris és műszaki professzorok, valamint a támogatás fő kutatója azt mondták, hogy ez a projekt jelentős globális hatással lesz az új gyógyszerek gyártási folyamataira és a későbbiekben akár sorsdöntő lehet azok piaci értékének változására. Ezenkívül a program tudósok és mérnökök új generációját fogja kiképezni, akik már az újabb technológiát fogják használni a pályafutásuk alatt.

A vállalat részvényei jelenleg 52 dollár értékben vásárolhatók. A Novo-Nordisk az utolsó egy év alatt 11,14%-ot emelkedett.

 

 

Telemedia vagyonkezelt részvénykosár

 

Az Amazon-nál túl agresszív Jeff Bezos stratégiája

Az Amazon hihetetlen ütemben kezdett el uralkodni az e-kereskedelem világában, egyre közelebb került az ország online eladásának 50%-os piaci részesedéséhez képest. Viszont taktikája egyre inkább támadásoknak van kitéve, mert a szakértők szerint a vállalat potenciálisan tisztességtelen a szállítókkal szemben és etikátlan módszereket alkalmaznak a fogyasztói társadalom kihasználásában. A legfrissebb hírt a Washington Post publikálta, amely tesztkereséseket végzett az Amazon oldalán, és megállapította, hogy a cég nagyon gyakran alternatívájaként csak saját márkás termékeit kínálta. Minden egyes alkalommal, amikor az online vásárlók egy megvásárolt terméket akarnak betenni az online kosarukba, csak az Amazon saját terméke jelenik meg. A legtöbb esetben a megvásárolni kívánt terméktől olcsóbb saját terméket ajánl fel a program, melynek következtében az oldalon kereskedő árusok igen nagy hátrányban vannak az óriásvállalattal szemben. Az Amazon szóvivője szerint a cég egyenrangúan kezel minden terméket és csak szimpla véletlen, hogy saját termékeik kerülnek fel az ajánlott termékek között.

Az Amazon vállalat részvényei 2,40%-kal emelkedtek ezen a héten.

 

A Philips új platform kiépítésére készül

A Philips 66 bejelentette, hogy egyesíti a LindaCare felhő alapú platformját saját rendszerével, amelynek célja az elektronikus szívimplantátumokkal történő betegek távoli megfigyelése, melyhez a saját új informatikai programjukat, az IntelliSpace-t fogják felhasználni. Emellett a vállalat a napokban megjelentetné saját szív ultrahangos platformjának legújabb fejlesztését, mellyel igen egyszerűen fel lehet mérni a szívkamrák működését. A tervek alapján a vállalat azt szeretné elérni, hogy az ilyen betegek hatásosabb és gyorsabb eljárást kapjanak a megfelelő diagnosztika után. A szívelégtelenségekre kialakított implantátumok piaca 2023-ra akár a 30 millió dolláros értéket is elértheti, melyben igen jelentősen részt vesz a Philips új partnercége. A két vállalat 2018-ban még elvetette a partneri kapcsolat lehetőségét, viszont a napokban a Philips úgy nyilatkozott, hogy a LindaCacre segítségével egy újabb piaci lehetőség nyílik meg a számukra.

A vállalat az utolsó 3 évben 23,96% nyereséget halmozott fel. A Philips jelenleg a S&P500 index tagja és kapitalizációs tőkéje meghaladja a 41,4 milliárd eurót.

 

A Microsoft hatalmas győzelmet aratott.

A szövetségi kormány egy 10 éves, 7,6 milliárd dolláros számítástechnikai szerződéssel „jutalmazta” meg a Microsoftot, mely mostantól a Pentagon felhő alapú rendszerén fog dolgozni. A Védelmi Minisztérium több mint egy hónapon át tartó értékelési folyamat után kihirdette az Védelmi Vállalati Iroda Megoldásai (DEOS) nyerteseit. A DEOS e-maileket, naptárakat, video hívásokat és egyéb termelékenységi eszközöket biztosít az Egyesült Államok katonaságának, viszont a technológia rohamos fejlődésével szükségesnek tartották a felhő alapú szolgáltatások bevezetését. Bár ezen a piacon a Microsoft csak a második helyezett a sokkal nagyobb teret élvező Amazon AWS mögött, mégis a kormány döntése rájuk esett. Valószínűleg az Amazon jelenlegi helyzete miatt került le a palettáról, mivel egy előző hasonló kormány által kiszabott beszerzésen, unfair módon befolyásolták az eredményeket saját javukra, mely során az Oracle vállalat perre is vitte a céget.

A Microsoft részvényeinek értéke 1,9%-ot nőttek a héten.

 

 

e-Mobility vagyonkezelt részvénykosár

 

A Tesla-nak jól jött a kínai kapcsolat

Az USA-Kína közt tartó kereskedelmi háborúnak nagyon sok befolyása volt a befektetésekre. A kereskedelmi háború nem csak Donald Trump cégének és nagy hedge fund cégeknek okozott bosszúságot, hanem sok más amerikai vállalatnak, akik Kínában tervezik piacra dobni termékeiket. Viszont sokan mentességet kaptak az Kínától. A helyi elektromos autógyártókhoz hasonlóan Elon Musk cége, a Tesla is mentesülhet az elektromos autókra vonatkozó 10%-os „ÁFA” alól a keleti országban. Ami igen előnyös, tekintve, hogy az e-mobility felmérések alapján Kína még mindig vezető pozíciót tölt be az autók értékestésében. A Kínai Ipari Minisztérium Elon Musk látogatását követően egy sajtószóvivőn keresztül jelentette be a hírt az adókedvezményekről. Szakértők úgy látják, hogy Musknak sikerült egy igen kedvező kapcsolatot kiépítenie az ázsiai országban, ami a jövőben a Tesla egyik legfontosabb piaca lehet. A vállalat a teljes siker érdekében egy nagy járműgyár megnyitását tervezi Sanghajban. Elon Musk elképzelése, hogy még az idén megnyitja a gyár kapuját és 3000 darab új gépjárművet dob a kínai piacra. Ezek után az Y Model együttes megjelenésével egy időben 250.000 darab Tesla-t szeretne éves szinten piacra dobni a vállalat.

A Tesla részvényei 7,60%-ot nőttek az elmúlt héten. A Tesla kapitalizációs tőkéje meghaladja a 35,6 milliárd eurót.

 

A Volkswagen hatalmas beruházásra készül Brazíliában

A Volkswagen a jövőben 577 millió dollárt szeretne befektetni az egyik sao paulo-i gyárába, ami az állam autóiparának központja. Szakértők szerint viszont a terület jelentősége az utóbbi években erősen csökkent, mivel más államok nagyvonalúbb adókedvezményeket kínálnak. 2019 év elején viszont új adókedvezmények kerültek bevezetésre, melyek lehetővé teszi a nagy autógyártók számára, hogy a 25%-os adókedvezményt használhassanak fel, ha legalább 100 millió dollár beruházást folytatnak le az adott régióban és 400 új munkahelyet teremtenek a környékbelieknek. Sao Paulo állam egy sajtóközleményben tudatta, hogy a Volkswagen 1000 fő részére kíván munkahelyet teremteni. Ráadásul ez a sajtóközlemény beszámol arról, hogy az autógyártó cég újra nagyobb beruházásokat hajt végre Brazília autóiparának történelmi központjában, ami a Sao Bernardo do Campo város gyára. A Volkswagen az elmondások alapján itt az új típusú ID 3 elektromos járműveinek megépítését tervezi, amely az első nagy lépése lesz a német multivállalatnak az elektromos flottájuk kialakításában.

A Volkswagen vállalat részvényei 3,93%-ot emelkedtek ezen a héten, 146,54 eurón zárták a pénteki tőzsdei napot.

 

A SoftBank szerint a jövő generációja a mesterséges intelligencián nő fel.

A SoftBank által alapított Vision Fund a CloudMinds legnagyobb befektetőjévé vált, 34,6%-os részesedéssel. A Huang társasága a tervek szerint még idén csatlakozni kíván egy 70 milliárd dolláros portfólióhoz, amely magában foglalja az automatikus, robotizált szállítási technológiát is. Alig három év alatt a Vision Fund a világ egyik leghatékonyabb szereplőjévé vált a globális autonóm technológiában. A japán SoftBank stratégiája, hogy hatalmas pénzösszegeket helyez el a portfólió vállalataiba, hogy lehetővé tegye számukra a verseny felvételét az iparágban, azok likvidek legyenek. Viszont a fejlesztések alatt semmilyen információt nem közöl termékeiről a nagyközönség felé, mert azokat titokban sokkal hatásosabban tudja fejleszteni. A vállalat még idén júliusban több, mint 108 milliárd dolláros befektetést kapott olyan külső cégektől, mint az Apple vagy a Microsoft, annak érdekében, hogy a technológiát minél hamarabb kivételezni tudják. Sokan nem is tudják, de a Softbank munkatársai között régi Deutsche Bank elemzők, közgazdászok és kontrollerek is megtalálhatóak. A Bloombergen jelent meg az a hír, hogy a Softbank brókeri egysége azt tervezi, hogy magánszemélyek részére megengedi, hogy nyilvános aukción akár 1000 jen értékű bankjeggyel tőzsdézhessenek. A vállalat előreláthatóan már 2020 márciusában megkezdené az ilyen értékesítéseket, miután megszerezte a szükséges szabályozási engedélyeket.

Ezen a héten a Softbank vállalat csoport részvényei 6,79%-kal nőttek, míg 3 év alatt 41,88%-kal lettek magasabbak.

 

Az Intel egy nem mindennapi területen kezd el tevékenykedni

Az Intel kedden kezdte meg Jeruzsálemben a munkálatokat a Mobileye Globális Fejlesztési Központja kialakítása érdekében. Ha elkészül, akkor nyolc emeletes komplex épület 2700 alkalmazott számára biztosít majd munkát. Az izraeli miniszterelnök, Benjamin Netanjahu úgy nyilatkozott a beruházással kapcsolatban, hogy “A campus kibővítését a jövő jeleként látom, és lesz több olyan vállalkozás, amely ezt követi, mind alvállalkozóként, mind pedig azok számára, akik saját technológiáikat szeretnék itt kifejleszteni.” Az új építmény egy nyolc emeletes komplexum lesz, amelynek területe 50000 négyzetméter lesz a föld felett és 78000 négyzetméter a föld alatt. A sajtóközlemények szerint ez Izrael történelmének legnagyobb beruházása. Bár pénzügyi részleteket nem tettek nyilvánosságra, az Intel az idei év elején 11 milliárd dollárt tervezett befektetni egy új programba, ami az országban kerül fejlesztésre. A globális fejlesztési központ várhatóan 2022-ben nyílik meg.

Az Intel csütörtökön bejelentette, hogy megkezdi a 10 nm-es Agilex FPGA processzorok első szállítását ügyfeleinek, ideértve a Microsoftot is. Az Intel azt állítja, hogy a gyors hálózatépítés, az 5G kihasználása és a gyorsított adatok elemzése érdekében egyre jobb megoldásokat fognak készíteni. A bejelentés az Intel versenytársának a Xilinx–nek nem kedvez, hiszen az ugyancsak amerikai Xilinx körülbelül két hónappal ezelőtt kezdte el szállítani a következő generációs Versal ACAP processzorokat a nagykereskedelmi partnerei számára. Piackutató cégek nyilvántartásai szerint az Intel eladásai az idei első év fél évben 20 százalékkal múlták felül a nagy rivális Samsung eladásait, ellenben tavalyi első hat hónapban még a Samsung eladási számai haladták meg 22%-kal az Intel forgalmát.

Az Intel részvényárfolyama az elmúlt 3 hónap alatt 7,75%-kal nőtt.

 

Az Nvidia végre látja pénzügyi sikerét az autópiacon

Az Nvidia vállalat láthatóan kezdi összeszedni magát, miután a cég második negyedévi eredmény jelentése augusztus 15-én eljutott a Wall Street szakértőihez. A grafikus vállalat még mindig az első helyet foglalja el a videojáték iparban, mint legjobb processzor és videó kártya gyártó. A jelek szerint továbbra is ez az elsődleges bevételi forrása a cégnek. A legnagyobb meglepetést viszont a vállalat autóipara tette ki, amely egyike a vállalat kevésbe megtérülő részlegének. Az Nvidia autóiparból származó bevétele viszont 30%-kal nőtt az előző év azonos időszakához képest, 209 millió dollárra, ami a társaság összesen közel 2,6 milliárd dollárnyi összbevételének alig több mint 8%-át teszi ki. Ez valószínűleg nem lenne hatalmas százalék, de a befektetőknek nem szabad lebecsülniük a társaság autóiparának potenciálját, mivel az Nvidia megtalálta a receptjét a gyorsan növekvő sikerhez. Az Nvidia mesterséges intelligenciája iránti növekvő kereslet igen jelentős faktora volt az autóipari bevételek növekedésének az elmúlt negyedévben. A részvényesek és a TechNavio előrejelzései igen pozitívak. Az autókban használt mesterséges intelligenciával felszerelt rendszerek piaca 2025-ig évente 45%-os növekedési ütemet fog elérni a becslések alapján.

A harmadik negyedévre vonatkozóan 2,9 milliárdos bevételt vár a vezetőség, ami 9 százalékkal alacsonyabb a tavalyinál és a 2,97 milliárdos elemzői konszenzust is alulmúlja kissé. A költségeket viszont a vártnál jobban tudta csökkenteni a cég, ami bizakodásra ad okot.

Az egy részvényre jutó profit 1,24 dollár lett részvényenként, a várt 1,15 dollár helyett. Ez 35 százalékkal magasabb éves összehasonlításban.

Az Nvidia vállalat részvényei 4,3%-kal emelkedtek ezen a héten.

 

Az Alibaba Madridban is várja vásárlóit

Vasárnap az Alibaba kereskedelmi óriás bemutatta első európai áruházát Madridban, a város egyik leghíresebb bevásárlóközpontjában. A Xanadu bevásárlóház új üzlete az AliExpress, és úgy működik, mint egy bemutatóterem, ahol a vásárlók jöhetnek, böngészhetnek és kipróbálhatják a termékkínálatot, majd online vásárolhatnak, hasonlóan, mint egy Tesla szalonban. Itt több, mint 60 márka 100 termékét találhatja majd meg a vásárló. Az európai terjeszkedés része az Alibaba nagy tervének, hogy növelje globális piaci részesedését és ezzel szeretné átvenni az Amazon-tól az első helyet. Míg az Alibaba a kínai piaci részesedés 56%-át birtokolja, és felhasználói bázisa gyorsan növekszik – évente 674 millió ember vásárol aktívan a platformon, és az elmúlt negyedévben 121 millió aktív felhasználót adott hozzá – még mindig van lehetősége arra, hogy lépést tartson az Amazon-nal nemzetközi szinten. Az Alibaba nemcsak Európa felé veszi viszont az irányt. A társaság emellett erőfeszítéseket tett az USA-ban folytatott üzleti nagykereskedelmi oldalának bővítésére, amit az Alibaba.com platformon hajtanak végre. Júliusban a Business Insider Bethany Biron arról számolt be, hogy a vállalat új digitális eszközöket vezet be az Egyesült Államok belföldi kereskedelmének ösztönzésére, a 23,9 milliárd dolláros B2B piacon való részesedésük növelése érdekében.

Az Alibaba az elmúlt 3 hónap alatt16,62%-ot, míg az elmúlt héten 7,16%-ot emelkedett.

 

 

Egyedi részvények

 

A Bayer valószínűleg túl van a mély pontján

1954-ben a Bayer AG és a Monsanto megállapodást kötött egy közös vállalat létrehozásáról, amelyet Mobay-nak neveztek el. Kezdetben a Mobay székhelye St. Louis volt, majd Pittsburgh, Pennsylvania. 1958-ban költözött a jelenlegi helyére. Majd 1970-ben a Mobay részvényeivel kezdődött a felvásárlás, később a teljes spanyol Monsanto vállalat részvényeit felvásárolta a német Bayer cég.

A Bayer egy 150 éves múlttal rendelkező, a világ több mint 150 országában jelen lévő vegyipari konszern. A Bayer AG egészségügyi és mezőgazdasági termékeket, valamint polimereket gyárt. Termékei között megtalálható az aszpirin, antibiotikum, fertőzés elleni szerek és szívgyógyszerek, onkológiás és központi idegrendszerre ható szerek, recept nélkül kapható gyógyszerek, ezen kívül tevékenykednek a diagnosztika területén, az állategészség és növényvédelem területén, valamint műanyagok és poliuretán előállítása is a profiljuk részét képezi. Jelenleg a Bayer elmondhatja magáról, hogy a világ harmadik legnagyobb bevételű gyógyszergyára, miután júniusban már többségi tulajdonnal rendelkeztek a Monsanto vegyipari cégben. A cég már 2008-ban 48 milliárd dollár bevételt ért el. Viszont az utóbbi időben a Monsanto által okozott 70-es évekbeli vegyszer perek miatt nagyon sok kártérítésre ítélték a céget. Konkrétan több, mint 8000 per indult el a Monstanto ellen káros glizofát tartalmú gyomirtó szere miatt. A glizofát ezekben az esetben nyelőcső és tüdőrákot, illetve egyéb megbetegedést okozhatott a felhasználói körében. Viszont a Bayer is viszont perelt. A Bayer korábban 5200 ilyen pert indított a Monsanto-val szemben, hiszen még júniusban 63 milliárd dolláros ügylet során többségi tulajdont szerzett.

A Bayer részvényei több mint 10 százalékot veszítettek augusztus elején, mivel a Monsantót augusztus 10-én 289 millió dolláros kártérítés megfizetésére kötelezték az Egyesült Államokban. Ráadásul 2018 novemberében a Bayer cég vezetése úgy döntött, hogy a konszern megválik az állategészségügyi üzletágától és a továbbiakban gyógyszeripari, valamint mezőgazdasági üzletágaira összpontosít. A szerkezeti átalakítás következtében világszerte 12 ezer munkavállaló veszítette el állását, a többségük Németországban. De a teljes átalakítás akkor még nem fejeződött be. Ugyanis az állatgyógyászati részlegét idén szeretné eladni a Bayer, ami 7,56 milliárd dollárért az amerikai Elanco kezébe kerülne. Az amerikai cég 5,3 milliárd dollárt készpénzben fizet ki a Bayernek, a maradék összeget pedig részvények formájában adja át.

Most viszont azt látni, hogy átalakítások vannak a vállalatnál, költségcsökkentés és fejlesztés terén is. Idén végre a Bayer elkezdheti az adósság csökkentését, amit a Monsanto átvételekor halmozott fel. Június végén a cég még 39 milliárd eurós (12.753 milliárd forintos) fizetési kötelezettséget tartott nyilván, ami több mint a háromszorosa annak, amit adózás előtti eredményként várt. Év végére az adósságnak legalább 35 milliárd euróra kell csökkennie a tervek szerint. A Bayer a közelmúltban több olyan tranzakciót is kezdeményezett, melyekkel az adósság 30 milliárd euró alá szorítható. Néhány nappal ezelőtt a Bayer eladta többségi részesedését a Currentában, amivel 1,3 milliárd euróhoz jutott, ezelőtt pedig két olyan gyógyászati részleget hirdetett meg, melyek nem vényköteles termékeket készítenek.

A Bayer vállalat részvényei az utóbbi egy hónapban 18,53%-ot emelkedtek.

 

A Beiersdorf kiemelkedően jól teljesít az európai részvényekhez képest

A Beiersdorf AG testápoló szerek, eldobható gyógyászati eszközök és ragasztószerek előállításával és értékesítésével foglalkozik. A vállalat többek között bőr- és hajápoló szereket, sebtapaszokat, sebészkesztyűt, kompressziós harisnyát, napvédő szereket, rögzítő rendszereket, maszkoló és csomagolóanyagokat gyárt.

A Beiersdorf egy német bőrápolási cég, mely olyan globális piacvezető márkákkal rendelkezik, mint a NIVEA. A cég 1882-ben alakult Hamburgban, Paul Carl Beiersdorf gyógyszerész alapította, jelenleg a cég a Herz család holdingjába tartozik. A céget igen csak megtépázta az első és a második világháború, mivel Beiersdorf, illetve az 1933-óta igazgatósági tag Willy Jacobsohn is zsidó származású volt, így a céget feketelistára tették. Mégis Amerikából folytatták a Nivea marketingjét. Már 1949-ben a Beiersdorf árbevétele 30 millió német márka lett. 1972-ben az alkalmazottak száma jelentősen megnőtt: világszerte mintegy 10000 ember dolgozott a Beiersdorfnál. 1974-ben Max Herz (Tchibo) örökösei 25%-os részesedést szereztek a társaságban. Jelenleg is tulajdonosai a konszernek. 2018-ban a leányvállalat már, több mint 7000 különféle ragasztóterméket és rendszert kínált ipari ügyfelek és végfelhasználók számára. Azóta sikert sikerre halmoz. Tudni kell azt is, hogy 2008 decembere óta a Beiersdorf részvényt felvették a német tőzsdeindexbe, a DAX30-ba. Igaz 1990 óta van jelen a tőzsdén. A Beiersdorf a második negyedévben 6,2%-kal nőtt. A német kozmetikai óriás, amely olyan vállalatok tulajdonosa, mint a Nivea vagy az Eucerin pénzügyi év első felét növekvő sikerekkel zárta le. Az első félévben 3,8 milliárd eurós árbevételt ért el. A német kozmetikai óriás 417 millió euró nettó haszonnal zárta az első negyedévet, ami 2,4%-kal több, mint tavaly. A csoport eladásai júniusig 6,1% növekedést mutattak. Ugyanakkor Beirsdorf ebidta értékesítési értéke meghaladta az 588 millió eurót.

A Beiersdorf részvény egy év alatt 12,28%-ot emelkedett.

Küldjön üzenetet!